מיטה תלויה בתוך גומחה

תיקונים ושיפוצים

איך בונים מיטה תלויה ממקסימום חומרים ממוחזרים כדי לנצל כמה שיותר חלל בחדר קטן, ועם הפתעה קטנה בסוף.

איך בונים מיטה תלויה ממקסימום חומרים ממוחזרים כדי לנצל כמה שיותר חלל בחדר קטן, ועם הפתעה קטנה בסוף.

נתוני הפתיחה הם

  • שני בנים + שני הורים
  • שני חדרי שינה קטנים, וחדר בטחון (לא ממ”ד) קטן מתשעה מ”ר
  • גומחה בגודל 2X0.6 מ’ בחדר הבטחון
  • מיטת יחיד עם מזרון
  • מזרון יחיד בגודל 1.9X0.8 מ’ בלי מיטה

החלטנו

המיטה בנויהלהורים חדר השינה הקטן יותר (3X3 מ’), אחרי שהפחתנו את הארון. לארבעתנו חדר עבודה/משחקים/מחשבים בחדר הגדול יותר (3.2X3 מ’).

חדר הבטחון יהיה חדר השינה של הילדים, יכיל ארון בגדים, מיטת יחיד ובניצב לה מיטת יחיד גבוהה בתוך הגומחה (מין מיטת קומותיים אבל בצורת ריש).

נתחיל מהסוף כדי להבין

בקיר האחורי אמורה להיות מיטת היחיד בניצב למיטה הבנויה. הבסיס לבניית המיטה הוא חלקים ממיטת קומותיים מעץ שהשכנים בדיוק פירקו.

תמוכות עץ לפרופלי הברזלראשית החלטתי ששני פרופילי ברזל לאורך הגומחה יחזיקו את המיטה. נבחרו פרופילים של 2X4 ס”מ שיחוזקו לקיר בעזרת תמיכות עץ. הבחירה נעשתה כדי למנוע “בטן”, הברזל נבחר משיקולי עלות/תועלת: פרופיל עץ מתאים היה מחייב קניה, ופרופיל ברזל היה זמין, ופורק ממיטת סוכנות ישנה. הממד הצר של הפרופיל הוא זה שתומך במיטה כדי להגדיל את כח ההתנגדות.

עומק צד אחד של הגומחה הוא 60 ס”מ, חתכתי שני פרופלי עץ בהתאמה: אחד ברוחב המיטה המתוכננת כלומר 80 ס”מ, השני בעומק הקיר – 60 ס”מ. ניסרתי מהם שתי מגרעות מותאמות לגודל פרופיל הברזל.

חיברתי את התמוכות לקיר עם ברגי 5X7 ס”מ אחרי שסמנתי את הגובה, ומתחתי קו בעזרת פלס. בקיר האחורי בהמשך לתמוכות הוספתי תמוכות נוספות שיתמכו ברוחב המיטה. פרופיל הברזל חוזק לתמוכות העץ בבורג. כדאי לחזור לתמונה שמעל ולראות את סיום השלב הזה.

תמוכות עם מגרעתתמוכות מחוברות לקירתמוכות קיר אחורי

פרופיל מחוזק בבורג

 

לוח המיטה

השלב הבא הוא להתאים את לוח המיטה למידות המזרון. רוחב המיטה שפרקתי היה 70 ס”מ, התאמתי את הרוחב בעזרת לטות של 5 ס”מ מכל צד, שפרקתי ממסגרת המיטה המקורית. בתמונות ניתן לראות את ההתאמה הזו.

הלוח מורחבההרחבה בעזרת הלטות

הנחתי את הלוח על גבי תמוכות העץ והברזל וחברתי מלמעלה בברגים לתמוכות העץ מסביב (להקפיד תמיד על קידוח מוביל לבורג כדי שהעץ לא יסדק). החיבור לפרופילי הברזל נעשה מלמטה: קדחתי במקדח לברזל דרך הפרופיל כך שהבורג חדר לעץ והדק אותו לפרופיל הברזל.

חיבור לוח המיטה בברגים לתמוכות העץ מלמעלההלוח מלמטה. אפשר לראות את ההרחבה שנעשתה משאריות המיטה שפורקהחיבור לברזל מלמטה

כיון שאורך הגומחה הוא 2 מ’, ואילו אורך לוח המיטה הוא 1.9 מ’ נותר רווח של 10 ס”מ בצד אחד. בניתי מעין קוביה משאריות העץ, כדי לסגור את הרווח, ולצור על ידי כך מדפון קטן בקצה המיטה.

החיבור מהחלק הפנימירווח של 10 ס"מ

סגירת הרווח

 

 

 

מסגרת המיטה

עכשו הגיע תור מסגרת המיטה. כיון שהמסגרת בסופו של דבר תהיה זו שתראה חיצונית, וכיון שנזקקתי למידות מותאמות קניתי לוח עץ מלא בפרופיל 20X2 ס”מ. שייפתי ומרחתי אותו בוורנית שקופה לעץ בשתי שכבות.

חברתי לשולי הבסיס בעזרת ברגים. הברגים האלה נראים לעין ןלכן הקפדתי על סימון מדויק של נקודות החיבור כפי שאפשר לראות בתמונה השמאלית ביותר, כאן למטה. צד אחת של לוח המיטה בולט מתוך הגומחה, ולכן הוספתי לוח קטן לסגור את הפינה. שייפתי את הזוית ועגלתי כדי שלא תבלוט זוית חדה ומאיימת

חיבור המסגרתעיגול הזוית

 

 

 

הטיפוס למיטה הוא בעזרת סולם עץ. הסולם נלקח בשלמותו מהמיטה שפרקתי. הצמדתי אותו בעזרת ברגים למסגרת (בדיעבד הייתי מחברת מבפנים החוצה כדי שהברגים לא יראו לעין). בנקודת החיבור לרצפה קדחתי והרכבתי זוית כדי להבטיח שהסולם לא יזוז ממקומו.

חיבור הסולםהמסגרת מוכנה ומחוברת

 

 

 

מעקה

המיטה הגבוהה מחייבת מעקה. משיקולי בטחון המעקה אינו ניתן לשליפה והוא מחובר באופן קבוע למסגרת המיטה בעזרת ברגים. יצרתי שלושה עמודי H שיתחברו למסגרת ויחזיקו את לוח המעקה. הקפדתי משיקולי אסטטיקה שההברגה לא תראה מהצד החיצוני של המיטה. את חלקי העמוד חזקתי בברגים אחרי שמרחתי דבק נגרים. גם כאן שייפתי ומרחתי בוורנית. המעקה מותאם לאורך המיטה מינוס הסולם.

זוית לרצפה

עמודי H

 

 

 

 

השתמשתי בקרש מתוך המיטה המפורקת לצור את החלק העליון של המעקה. ניתן לראות שהחיבורים (בניגוד לחיבורי המסגרת והסולם) אינם נראים מבחוץ. הנחנו מזרון (האמת שניים – שזו דרך מצויינת לאחסון מזרונים מיותרים), ויאללה למיטה.

חיבור החלק העליון של המעקה אורך המעקה מותאם לסולם

 

 

 

 

סיכום

אני מאוד גאה במיטה הזו ובשימוש שנעשה בה. הפגמים היחידים בבניה היו מבחינתי פגמים אסטטיים, שכן הייתי מעדיפה שכל חיבורי הברגים יהיו פנימיים ולא יראו לעין, דבר, שבדיעבד, עם קצת תכנון ומחשבה היה ניתן לעשותו.

ועכשו וידוי

המדריך הזה נכתב תוך כדי פירוק המיטה. היא שימשה את בני הבכור יותר מחמש שנים עד שהרחבנו את הבית, וכל אחד מהבנים קבל חדר משלו. המיטה נשארה מיותמת עוד חמש שנים בחדר הבטחון, “שיהיה”.

בנתיים הצטרפו למשפחה שני זוגות אופניים, והרבה חפצים ושימושים חפשו מקום. תכל’ס לא השתמשנו במיטה והחלטתי לפרק אותה – אבל תודו שמדריך פירוק יכול להיות מדריך בניה מושלם (:

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן