בנייה טבעית בישראל – תמונת מצב (חלק א’)

טכנולוגיה נאותה

התכנסנו כאן כדי להראות שיש בנייה טבעית בישראל, שהיא נראית טוב, שיש אנשי מקצוע, ושזה לא רק מקיים, אסטתי ונותן כמה נקודות בגן עדן, זה גם אפשרי כלכלית. בכל חלק אפגיש אותנו עם כמה פרוייקטים. והפעם: רותמ’ס גסט האוס בפארן, ו-Yurtime בצבעון.

התכנסנו כאן כדי להראות שיש בנייה טבעית בישראל, שהיא נראית טוב, שיש אנשי מקצוע, ושזה לא רק מקיים, אסטתי ונותן כמה נקודות בגן עדן, זה גם אפשרי כלכלית. בכל חלק אפגיש אותנו עם כמה פרוייקטים.

הפעם, קונטרסט מעניין – מצד אחד, מבנה גדול מבלות קש, מאושר, מתוכנן על ידי משרד אדריכלים, במדבר פארן, ומצד שני, אוהלים ניידים מעץ ובד, מינימליסטיים אך אסטתיים, בקיבוץ צבעון שבגליל העליון.

רותמ’ס גסט האוס

רותמ'ס גסט האוס, שלד, יציקות ויסודותהכל התחיל בחלום… בתקופת נדודינו בעולם, אחרי שהשתחררנו מהצבא, הגענו למנזר בתאילנד ובו מתחם סאונה מיוחד במינו. באותו יום התחלנו לפנטז על סאונה שתיבנה אצלנו, פה בארץ, יום אחד… עם חדרי אירוח, סטודיו ליוגה ועוד ועוד… השנים חלפו ואיתן נע ציר ההתפתחות האישי של כל אחד מאיתנו – רתם הבת בדרך היוגה ורותם הבן בתחום הבנייה הטבעית.

התמזגנו לכדי חלום משותף. הפנטזיה הפכה למציאות. כאן בקצה הרותמ'ס גסט האוס, טיוחעולם, בפארן – החלטנו להכות שורש ולהקים משפחה וכאן הסטודיו ליוגה חי ונושם והבקתות הראשונות של ה”גסט-האוס” כבר מקבלות אורחים, והסאונה – עוד תהיה…

אז למה “גסט-האוס”?

רותמ'ס גסט האוס, בלות קשבהשפעת המקומות הצנועים והמעניינים שבהם התאכסנו כשטיילנו. ואם אנחנו לא נודדים, אנחנו נחושים להביא את האנשים אלינו… מאוד קוסם לנו היחד. אנחנו חיים במושב, אנחנו חלק מקהילה וחשוב לנו שאנשים ייפגשו ויידברו אחד עם השני. שיבלו זמן איכותי עם המשפחה, יצאו אל הטבע הפראי שעוטף את המושב וייספגו את הנועם והפשטות שבחיים בתוך בית אדמה מבודד, שקירותיו נושמים.

למה בחרנו בבנייה טבעית?

רותמ'ס גסט האוס, פינת ישיבהתחנה משמעותית בחיינו הייתה ארה”ב. חיינו תקופה בקליפורניה, שם נושא המחזור והאקולוגיה מאוד מפותח. באחת הספריות בעיר, נתקלנו במקרה בספר על בנייה טבעית של Athena & Bill Steen. רותם יצר קשר עם בני הזוג, נסע ללמוד אצלם באריזונה וגם היה חלק מצוות הקמה של בית חבילות בדרום קליפורניה. מאז הבנייה הטבעית שזורה בכל מעשה ידינו.

למה אדמה?

זהו חומר מקומי זמין וטבעי, המושא אל פתח ביתנו באמצעות איתני הטבע. נעים למגע, לא מזהם, הפיך וניתן לשינוי. החזון שלנו כולל מתחם עם 6 בקתות אדמה, מטבח מרכזי ומתחם מרכזי, אפשרות לינה ארעית בתוך מטע התמרים הביתי וגינת ירק אורגנית לטובת האורחים. בעתיד, המרותמ'ס גסט האוס, מבחוץקום יזמין אליו גם מתנדבים שיבואו לעבוד תמורת מחייה ויוכלו ליהנות מהחלקים הציבוריים של המתחם.

רותמ’ס גסט-האוס הוא חלק מחלום שהולך ומתגשם עבורנו עוד קצת, בכל יום. אנחנו מזמינים אתכם לבוא ולהיות חלק מהחלום.

תאור המבנה

רותמ'ס גסט האוס, חלון ודלתהמבנה הינו תחילת הגשמת חלום הגסט-האוס שלנו. שטחו הפנימי כ-80 מ”ר נטו מחולק לשני חדרים מרווחים ונעימים. תהליך הבנייה החל ביציקת רפסודת בטון ,בניית שלד עץ המחופה בפח מגולוון גלי,וקירות חיצוניים עשויים בלות קש מטוייחים בטיח אדמה .

טכניקות נוספות בהן השתמשנו:

  • לבני אדמה בייצור עצמי למחיצות פנים
  • רצפות יצוקות סיד חי
  • טייחי סיד בחללים הרטובים.

העקרונות המנחים שלנו בעבודה

מבחינת תכנונית – ניתוק והגבהת המבנה באופן משמעותי מגובה פני הקרקע על מנת להתמודד כראוי עם מזיקים וטרמיטים.כמו כן גם לפתור עלייה קפילרית של לחות ומים מאדמת החרסית הכבדה באזורינו.רותמ'ס גסט האוס, המבנה מבחוץ

מלבד זאת – הקפדנו להעצים את המסה הטרמית עד כמה שניתן בתוך הבית ולבודד אותו באופן מקסימלי מבחוץ.

מבחינת תהליך הבנייה חשוב היה לנו לנצל משאבים מקומיים עד כמה שניתן לייצר הכל בעצמנו בעזרת עובדים מזדמנים מתנדבים חברים ומשפחה ולאפשר לעצמה האנושית להביא עצמה לידי ביטוי יצירתי ופרקטי.

באקלים המדברי הקיצוני בית חבילות זה מאד נעים וזקוק לצינון וחימום מועטים מאד על מנת להקנות ליושביו מיקרו אקלים מאוזן ובריא ולחסוך אנרגיה רבה וכסף.רותמ'ס גסט האוס, המבנה מבחוץ

תקופת הבנייה: התחלנו לבנות את המבנה ב-1/11/10 וסיימנו כעבור שנה של עבודה לא רציפה, תוך כדי עבודה בחוץ לצרכי פרנסה, ולידתה של נעמי במהלך הבניה.

מי בנה: בנינו את המבנה רותם, בת זוגתי, ואני עם שני עובדים קבועים נוספים וכח מתנדב שנע בין 1-3 מצטרפים לפרקים.

מי תכנן: מיכל ויטל.

עלות המבנה: כולל תשתיות – 300,000 ₪.

יצירת קשר: רותמ’ס גסט האוס, 052-3440674.

Yurtime, יורטים מעץ טבעי

Yurtime - עובדים על הקורותהיורט (או גייר במונגולית) זהו מבנה עגול מסורתי, שהתפתח ממבנה עתיק יותר דמוי טיפי אינדיאני, באזורים שונים בעיקר במרכז אסיה (מונגוליה, קירגיסטאן, טורקמניסטאן, קזחסטאן, סין, רוסיה ועוד). היורט קיבל בכל אזור ציוויון מעט שונה, בהתאם לתרבות ולאקלים, אך צורתו הכללית דומה – קיר עשוי סבכת עץ המתקפלת כאקורדיון, עם משקוף ודלת, כתר עגול אליו מתחברות קורות הגג וכיסוי בד או לבד מעל הכל.

היורט מאופיין בפשטות וזמינות של החומרים המרכיבים אותו, במהירות ההרכבה והפרוק, בחוזק רב יחסית, יציבות, בידודיות וקלות הובלה, ולכן התאים כל כך לאוכלוסיות נוודיות שונות, גם בתנאים קיצוניים כמו הרוח בערבות מונגוליה או השלג בקירגיסטאן.

מדוע היורט הוא מבנה מקיים

Yurtime - עובדים על הקורות היורט הוא מבנה פשוט ביותר משקלו הכללי אינו עולה על כמה מאות ק”ג. צורת השלד מאפשרת חוזק רב, על אף כמות העץ הנמוכה יחסית, והיורט מבודד בצורה מדהימה ולכן חוסך המון אנרגיה.

את העץ ניתן לאסוף מקומית וע”י כך למנוע את כל שרשרת הזיהום הכרוכה בהובלת חומרים מתועשים מרחוק, ויחד עם זאת לחוות באופן אישי את מחיר הבית שאתה בונה (כמו הכאב שבכריתת עץ). אנו, למשל, מדללים עבור קק”ל ביערות שנועדו להפוך בהדרגה לחורש מקומי. גם יתר החומרים ביורט הם מקומיים (מיוצרים בארץ) כמו הבדים ועוד.

משהו ב”עגוליות” הזו ובקירבה לטבע עושה טוב למי שגר ביורט, הציפורים בבוקר, הגשם בגג, הברקים שרואים מהחלון העגול למעלה מקרבים לאדמה ואולי גם לחמלה כלפיה במעט.

סיפור אישי

Yurtime - יורט מעץ טבעי, מבט מבפניםב-2006 בנינו אני ושחר יורט במטרה לעבור לגור קרוב יותר לטבע לציפורים ולאדמה, לחיות יותר בפשטות וללא שכר דירה. נתקלנו לראשונה ביורט בשהותנו באנגליה, שם ישנן קהילות שלמות של אנשים הגרים במבנים אלו.

המבנה קסם לנו מאוד, גם ביופיו וגם בעובדה שכמו הטיפי אנו יכולים להרגיש את הבחוץ, אך שלא כמו הטיפי הוא ניחן ברמת נוחות של בית לכל דבר (עניין שהיה חשוב לשחר, חברתי למסע החיים), והחלטנו שכשנחזור ארצה, נבנה לנו בית כזה.

Yurtime - שני יורטים צמודיםזה לקח קצת זמן, אך לבסוף בהתרגשות גדולה הקמנו את היורט שלנו – “הבית” שלנו. גרנו בו כשנה בראש פינה במקום מופלא. אחריו עברנו עם היורט לקיבוץ ציבעון כששחר הייתה בחודש תשיעי, התארגנו במהירות והצמדנו עוד יורט קטן ליורט שלנו כדי ליצור קן מתאים ללידה. שחר ילדה את עדן לאור הירח שהאיר עליה דרך חלון הגג העגול ביורט.

כשעברנו לצבעון פתחנו אני, ליאן ועוד חברים את בית המלאכה, במטרה לעשות ביחד עבודות עץ, כלי עבודה בנפחות, ולבנות יורטים לפי הזמנה.

Yurtime - יורט מעץ טבעי, מבט מבפניםבאמצע 2009 החלטנו לפתוח קורסים ללימוד בניית יורטים, במטרה לאפשר ליותר אנשים את אלטרנטיבת המגורים הזאת, תוך כדי חווית עבודה שונה השמה דגש על התהליך ומתוך מחשבה שלכל אחד מגיע וכל אחד (כמעט) יכול לבנות לעצמו בית בריא שנעים וטוב לחיות בו .

על היורטים שאנו בונים

Yurtime - חלון הגג, מבט מבפניםאנו בונים יורטים מעץ טבעי ומקומי שאנו אוספים ביער, וגם יורטים מודרנים יותר מעץ מעובד. אנו מציעים שני סוגי יורטים:

  • יורט בסגנון קירגיזי, עשוי ענפי עץ אקליפטוס הנותנים ליורט מראה טבעי וזורם יותר, כשהענפים עוברים קיפוף בקיטור ועיבוד מסורתי, מה שנותן ליורט את היציבות שלו, ואת המראה המעוגל והאופייני לו (ניתן להזמין עד גודל של 50 מ”ר).
  • יורט בסגנון מונגולי מעץ אורן מעובד – יורט מאסיבי יותר, עם קורות ישרות, וכתר רחב יותר העשוי גם כן עץ מעובד (ניתן להזמין עד גודל של 95 מ”ר).

Yurtime - יורט מעץ טבעי, מבט מבפניםמעל השלד באות בדרך כלל שלוש שכבות – ביטנת כותנה, בידוד איכותי ושכבה חיצונית של קנבס העמידה בתנאי מזג אויר השונים.

לנו לוקח כחודש וחצי לבנות יורט ללקוחות, כשבנייה עצמית של יורט בפעם הראשונה תסתכם בדר”כ בלא פחות משלושה-ארבעה חודשים (כמובן תלוי בגודל ובסוג ועוד).

עלות המבנה: יורט בינוני (כ 5/6 מ’ קוטר) למי שבונה לבד, יעלה בין 3,000 ש”ח למי שמשיג ומאלתר ועד כ- 10,000 ש”ח בעלות מלאה, וזה לא כולל רצפה. יורט מוכן בדרך כלל עולה בסוף סביב אלף ש”ח למטר מרובע אבל זה כמובן תלויי בהרבה משתנים כמו גודל, סוג בידוד, סוגי חלונות, סוג רצפה ועוד…

פרטי יצירת קשר: בית המלאכה ממוקם בקיבוץ צבעון. 054-5466722 (ליאן), 054-5613130 (עופר).

לחלק ב’ בסדרה “בנייה טבעית בישראל

בניתם ביתכם בבניה טבעית? יש לכם עסק לבנייה טבעית ותיק עבודות ואתם מעוניינים לעזור לנו להציג לישראל שבנייה טבעית היא מקיימת, בריאה יותר, ולא פחות חשוב – אפשרית מהבחינה הכלכלית? רוצים לספר על זה, כאן ב”בידיים”? שלחו דוא”ל ל-contact@bayadaim.org.il, וניצור אתכם קשר.

לתוכן זה נכתבו 18 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן