פינת הנוסטלגיה: סנדלים מחבלים

מלאכות מסורתיות

והפעם בפינת הנוסטלגיה: תעשיה ביתית טיפוסית, הנפוצה מאוד בחו”ל, ורצוי ללמדה גם אצלנו; סנדלים אלה חזקים ושימושיים, ובמקומות רבים יכולים לפתור שאלות תקציביות

פינת הנוסטלגיה

פינה חדשה בה נחייה מדריכי עשה זאת בעצמך בני כמה עשורים, ונלמד מהDIYers העבריים הראשונים. את המדריך כתב יהודה פרדיס, בתוך החוברת 50 מלאכות, בסדרה “יגיע כפיים – ספריה למלאכת יד, לצופיות ולשדאות”, בהוצאת המחלקה לענייני הנוער והחלוץ של ההסתדרות הציונית, 1960.

הדוגמא לסנדלים

לפי הדוגמה של סולית-פקק פנימית, צייר שתי סוליות, אחת ימנית ואחת שמאלית [הכוונה למדרסים הדקים שלפעמים יש בנעליים – א.צ.].

אם אין לך סוליה פנימית בנעלייך, שים את רגלך על נייר, עבור מסביב בעפרון, והקפד שהעפרון יהיה כל הזמן במצב אנכי, לשם דיוק. העתק את דוגמת הסוליה על קרטון דק או על נייר עבה וחזק.

אם אין לך סוליה פנימית בנעלייך, שים את רגלך על נייר

 

 

 

תפירת סוליית החבל

תפור את קצה החבל אל המקום בו הסוליה רחבה ביותר, והמשך לתפור בתפרים גסיםתפור את קצה החבל אל המקום בו הסוליה רחבה ביותר, והמשך לתפור בתפרים גסים, עד שהחבל יקיף את כל הסוליה. לכשתגיע אל הנקודה שממנה יצאת, הכנס את החבל והמשך לתפור בצורת סיבובים סיבובים [ספיראלה – א.צ.], כדוגמת שבלול.

 

לאחר תום התפירה, קרע את סולית הקרטון מן החבלים, כי היא שימשה אך ורק דוגמאלבסוף יתמלא כל העקב חבל, בעוד שהסוליה עדיין תהייה ריקה בחלקה. מעתה המשך רק בסוליה, עד שכל השטח יכוסה חבל. חתוך את שארית החבל, וחבר בין הליפופים בתפרים צפופים, העוברים בין ליפוף לליפוף. לשם כך עליך להשתמש במחט חזק ביותר, אחרת עלול הוא להשבר בחבל הקשה. לאחר תום התפירה, קרע את סולית הקרטון מן החבלים, כי היא שימשה אך ורק דוגמא.

הכנת הרצועות

שים רגלך על הסוליה, ומדוד את אורך רצועת היוטה הדרושה, כדי שתוכל לחזק את רגלך אל הסוליה [רצועה שתחזיק את הרגל באיזור האצבעות – א.צ.]. הוסף לאורך זה כ-2 ס”מ שוליים, חתוך, וחבר בתפרים צפופים אל החלק הקדמי של הסוליה.

חוטי קשירה לקרסול

מחוטי הפלסטיק או הצמר קלע שתי צמות וחבר אותן בצידי הסוליה במקום הצר ביותר, סמוך לעקב. אורך צמות אלה יכול להיות בין 20 ל-30 ס”מ. הכל לפי צורת הקישור [הקשירה אל הרגל] הרצויה. לבסוף גזור עוד סוליה, הפעם מעור רך או מבד מצופה פלסטיק, והדבק אותה על סולית החבל מבפנים, בדבק גומי או דקסטרין [דבק סנדלרים – א.צ.]. עשה כל זאת גם ביחס לסוליה השניה, והנח לייבוש לכמה שעות.

אסטתיקה

חוטי קשירה מצמר או פלסטיק, ורצועת יוטה להחזיק את הסנדל באזור האצבעותאם תרצה, תוכל לקשט את הרצועה הקדמית בריקמת חוטים צבעוניים, בחרוזי זכוכית, או באפליקציה של בדים צבעוניים. סנדל זה חזק, גמיש, ואפשר לנעול אותו קיץ שלם מבלי שיקרע.

ברור, כי במקום שרוכים קלועים אפשר להתקין לסנדל גם רצועות עור ואבזמים, אלא שאז צורת הקישורה [הקשירה] תהיה שונה במקצת, כמוסבר בשרטוט.

לתוכן זה נכתבו 6 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן