הרכבת מד וואט-שעה

טכנולוגיה נאותה

ניתן להבין כיצד מודעות רציפה לצריכת החשמל בבית יכולה לעזור לנו לעצב את הרגלי הצריכה שלנו לקראת עתיד דל באנרגיה. העולם העסקי הבין רעיון זה גם כן, ובשנים האחרונות הושקו עשרות מוצרים שכל תכליתם היא להציג בפנינו את צריכת האנרגיה הביתית בכל רגע נתון. נשמע טוב? ובכן, במדריך הבא נראה כיצד מתקינים מכשיר מסוג זה, וכיצד מעקמים את האף אל מול ביצועיו.

רקע

מודעות לצריכת החשמל היא בהחלט מתנה גדולה לכולם, אולם רק למתי מעט מן הישראלים שחיים off-grid (עם מערכת חשמל מנותקת מהרשת) היא ממש צורך השרדותי. הסיבה לכך נעוצה בנסיון לשמור על איזון בין “כמות החשמל הנכנסת” מהפאנלים או מטורבינת הרוח (או מכל אמצעי מייצר חשמל אחר), לבין “כמות החשמל היוצאת” מהמצבר אל הבית, אל המכשירים החשמליים. אל “כמות החשמל” אפשר להתייחס כ”הספק צבור” או כאמפר-שעה, שהיא יחידת מדידה להספק.

קצת על איך ולמה

איך ולמה מכשירים לניטור צריכת חשמל ביתית עובדים:

כפי שתראו בהמשך, הסיפור הזה התחיל טוב, ונגמר צולע. במשפט אחד – אני לא מרוצה מהמכשיר (אם תמשיכו לקרוא תוכלו להבין למה). לכן, אני מתכנן בקרוב לנסות לסקר מספר מכשירים ממשפחה זו, ובתקווה אף למצוא את המכשיר שיספק לי את המידע שאני רוצה בדיוק, בלי התפשרות.

מהקופסא

כשהחלטתי שאני צריך מד וואט-שעה, התחלתי לחפש באינטרנט. בבלוג של חנן ראיתי שקואופרטיב האנרגיה המתחדשת מוכרים / משכירים מכשיר שכזה, ששמו הוא current cost. כבר מהשם הבנתי שאנחנו מדברים כאן על מכשירים, שכל הממשק שלהם בנוי לספק מידע על הצריכה במובן הכלכלי שלה. מה שלא הבנתי בתחילה הוא, שמידע זה יבוא על חשבון המידע אודות הצריכה המעשית.

המשכתי לחפש, וראיתי שהצלחתי למצוא בe-bay מכשיר דומה ל- current cost במחיר סופי (כולל משלוח) שהינו חצי מהמחיר של הקואופרטיב. בחנתי את איכות ההדרכה של המכשיר OWL+USB (זה שמו) באתר החברה. המכשיר מספק מוניטור אלחוטי שיכול להתרחק עד 30 מטר מהבסיס, ותוכנה שבעזרתה אוכל ללמוד על הצריכה שלי לאורך זמן. המאפיינים של המכשיר היו דומים להפליא לעוד מספר מכשירים אחרים שעשו את אותה פעולה (כולל המכשיר מהסרטון שלמעלה, וה-Curent cost). הוא נראה לי רציני דיו.
אז הזמנתי.

כעבור שבועיים וחצי קיבלתי את המכשיר, על כל חלקיו: החיישן שמודד את הזרם, (2) המשדר אליו מתחבר החיישן, (3) המתקן לתליית המשדר, (4) המוניטור אליו משדר המשדר את המידע, ו(5) כבל USB לחיבור המוניטור למחשב על מנת להוריד את המידע מהמוניטור. כל אלו מגיעים יחד עם מדריך הרכבה פשוט וקריא, ועם דיסק התקנה לתוכנה, שקוראת את המידע מהמכשיר בעת החיבור (ארחיב על התוכנה בהמשך).

המכשיר על כל חלקיו, ממוספרים בתמונה

הרכבה

ההרכבה היא מאוד פשוטה. מעבר להסרת הפלסטיק שמכסה את לוח החשמל וזיהוי הפאזה של כניסת החשמל אל הבית (יש לחבר אל הפאזה הראשית כדי לדעת מה צריכת החשמל הכוללת), אין מה לדעת.

קודם כל, מרכיבים את הכל “על יבש”, כדי לראות שלא חסר כלום. אחר-כך מחברים את מתקן התלייה צמוד ללוח החשמל אליו המשדר יהיה מחובר. כאמור, את החיישן יש לחבר על הפאזה המרכזית של הבית (בד”כ בצבע חום, לפחות כך אמור להיות). אם אתם מרגישים שאתם מסתבכים, אין צורך לקרוא לחשמלאי, גם חבר שקצת מבין יוכל לעזור. במכשיר הזה כמו ברוב המכשירים האחרים מסוגו, אין צורך לנתק שום דבר. החיישן הינו קליפס שפשוט יושב על הכבל.

את החיישן מחברים אל המשדר, ו… סיימנו לחבר.

המכשיר, מורכב ומזומן לעבודההסרתי את המכסה של ארון החשמלהקליפס של החיישן מחובר על הכבל הרצוילאחר ההרכבה החזרתי את מכסה הארון, כשהקליפס בולט החוצה

 

 

הפעלה

הדלקתי את המכשיר, והתחלתי לשחק הפונקציות שלו. כאן התחיל האף להתעקם, ואספר לכם מדוע:

  • המדידה בזמן אמת אינה מדוייקת, והקריאה נעשית בקפיצות של 16-17w. זאת אומרת, יש טווח מת בין 32w ל-48w. אפשר כמובן להסכים שהמכשיר נותן איזו שהיא הערכה, גם אם לא מדוייקת. אולם, לי קשה לסמוך על מכשיר מדידה לא מדוייק, ואני שואל את עצמי מה עוד לא מדוייק במכשיר זה.
  • המכשיר כולו מוכוון לעניין החיסכון הכלכלי בצריכת החשמל, והממשק כולו עוסק בזה. כך בעוד שאני יכול לחשב את ההוצאה הכספית שלי על חשמל בכל רגע נתון בעשרה שערי מטבע שונים (?), אין באפשרותי לראות מידע פשוט כמו הצריכה היומית שלי. כל מה שביקשתי הוא שעון צריכה, שמתאפס פעם ביום, ובעזרתו אוכל לעקוב אחרי ההספק היומי (כי זה המעגל כשעובדים איתו עם מערכת אנרגיה מתחדשת), אבל לא. אני יכול לראות צריכה רגעית (כמה אני צורך ברגע זה), וצריכה מצטברת (ומי בכלל צריך את הצריכה המצטברת על המסך באופן מיידי? בשביל זה יש את מונה החשמל).

המכשיר עובד ומודד, אבל...

התוכנה

קיוויתי שכשאעביר את המידע לתוכנה אראה מדידות יותר מדוייקות או מידע חדש וחשוב, אבל גם כאן התבדתי. התוכנה מאכזבת, קצת כמו המכשיר. הנה כמה סיבות לכך:

  • קודם כל, והכי חשוב – קיים חוסר תיאום עם המכשיר!! לא ברור למה, אבל לא כל המידע ירד למחשב. כך שבעוד שהתוכנה מראה סך צריכה כללי אחד, המונה במכשיר מראה מספר אחר. מצד שני, אין שום הוראות לגבי המידע שצריך ואפשר להוריד, כך שאין דרך לדעת האם הדגם דפוק באופן כללי, או שאולי זה רק המכשיר הספציפי שלי, או שעשיתי משהו לא בסדר. בשורה התחתונה – הגרפים משקרים (הצריכה הכללית שנמדדה במוניטור עצמו גבוהה בהרבה), ובשביל מכשיר מדידה זה קצת צולע.
  • נניח שהמדידה הייתה מדוייקת ומסונכרנת למה שנמדד בשטח, עדיין יכולות התוכנה נמוכות מאוד. אפילו בגרפים שהתוכנה מייצרת, בעקרון אפשר לראות את הצריכה מתפרשת על צריכה של השנתיים האחרונות, השבוע האחרון), היום האחרון ואפילו השעה האחרונה. זהו. זה כל מה שאפשר לעשות עם המכשיר – לראות גרפים מעטים (עם מדידות לא מדוייקות).

לגבי היכולת לראות את צריכת היום האחרון במחשב, חשוב לציין כי אין טעם במוניטור אם אני צריך להשאיר אותו מחובר כל הזמן למחשב. אם כן, שוב לא מצאתי מבוקשי.

תצוגה שבועיתתצוגת יוםתצוגה שעתית

 

 

 

סיכום

  • כנראה שזאת הייתה טעות כשהלכתי על הזול ביותר שמצאתי. המחשבה שהובילה אותי היא שלא יהיה הרבה שוני בין המכשירים. אני לא בטוח שטעיתי במחשבה הזאת – פשוט יכול להיות שציפיתי ליותר ממה שהמכשירים האלו יכולים לתת. אם כך, תזהרו אתם מהמכשיר הספציפי הזה – OWL+USB. בתקווה, בקרוב אעשה סקירה באינטרנט אחר מכשיר המודעות הביתי האולטימטיבי למדידת צריכת החשמל.
  • כדאי לשמוע המלצות ממי שיש לו. אם הייתי מתעקש על קריאת סיקורים (בעיקר באינטרנט), הייתי מוצא כמה אנשים שהתאכזבו מהמכשיר ואולי לא הייתי ממהר לרכוש אותו.
  • 200-500 ש”ח אולי נשמע סכום גבוה, אבל אם המכשיר ייתן אינפורמציה טובה, הוא באמת יכול לעזור להבין דפוסי צריכה, ובכך גם להשפיע על השינוי של אלו בקרבנו.
  • בהנחה שחיפשתם חסכון בכסף ע”י צמצום וניטור חשבון החשמל שלכם, אולי באמת לא חשוב אם אתם צורכים 32w או 34w רגעי, כי ההבדל בין שתי תוצאות אלו בחשבון החשמל הסופי הוא זניח.
  • בעלי מערכות מנותקות רשת – אם אתם מחפשים מכשיר מתאים למדידת האיזון בין ההספק הנכנס למצבר לזה היוצא ממנו, חפשו מכשיר שנקרא מד אמפר-שעה. גם כאן יש סוגים שונים וניואנסים, אבל המכשירים האלו יותר מתאימים למערכת תלויית מצברים (בעוד שמכשירי המדידה הביתיים בנויים יותר למערכות מחוברות רשת).
  • מעניין – שירות יחסית עלום של גוגל, Google PowerMeter, מציע חיבור בין כלי ניטור של גוגל למספר מכשירים מסוג זה. אני עצמי לא ניסיתי עדיין, ואני גם לא מבין בדיוק מה הטעם בניטור מחובר לאינטרנט, חוץ מהעשרת גוגל על ידי מתן מידע אישי בחינם – תחשבו על כל מה שאפשר לעשות אם המידע לגבי צריכת החשמל של בתי אב, בקנה מידה של עיר, למשל. אם כי, בוודאי הנאיבים בינינו יאמרו שגוגל ימצאו משהו חכם לעשות עם זה.
  • אתם צריכים להיות בעלי מודעות ממש נמוכה לצריכת החשמל שלכם כדי שהמכשיר הזה יעזור לכם. מה שמצחיק הוא שבאופן פרדוקסלי, אם המודעות שלכם כל-כך נמוכה, סביר שלא תחשבו לקנות מכשיר שכזה כלל. אם מהנדס שמתכנן מכשירי מדידת צריכת חשמל ביתיים קורא שורות אלו, זה בשבילו – מי שקונה את המכשיר הוא אדם בעל מודעות כלשהי לצריכת החשמל. המכשיר צריך לאסוף נתונים (מדוייקים, אם אפשר), ולספק מידע ברמה גבוהה כדי שהוא יהיה באמת נחוץ. אני עצמי, את הדבר שהכי רציתי – מודד צריכה במעגל צריכה יומי – לא קיבלתי, כל השאר לא היה נחוץ לי כלל.

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן