על כל שאלה – תשובה?

טכנולוגיה מתקדמת

חבר האיר את עיניי פעם כשאמר ”אם אתה בונה מזבל ומאלתר הרבה, כדאי לפחות שיהיו לך כלים איכותיים”. אמנם לא רצתי ישר ורכשתי בית מלאכה מאובזר של ”מקיטה”, אבל משהו השתנה בצורה בה תפסתי את משימת האלתור. במשימה שכזו אחד הכלים החשובים, אם לא החשוב ביותר, הוא ידע. וידע הוא אינטרנט. אולם, כיצד נוכל לסנן מתוך ההיצע האדיר שיש באינטרנט את המידע המיהמן ביותר? stackexchange מציעה גישה איכותית ויצירתית לידע מיוצר קהילה, והשימוש בחינם.

אני נפגשתי עם Stackexchange דווקא בעקבות עיסוק אחר שלי – פיתוח אתרי אינטרנט.

ידוע לכל, שגופי הידע בעידן האינטרנט צומחים כל כך מהר, שאין שום סיכוי לאדם בודד להכיל את כל הצמיחה וההתפתחות. על כן, הדרך להתמודד עם עומס המידע הייתה לשפר את כלי החיפוש בתוך אותו גוף ידע. אם בעבר מפתח אתרים היה צריך לדעת תחומים רבים על בוריים, היום, לפחות בקרב אנשי השטח, יכולת החיפוש ומציאת פתרונות מתוך גוף ידע קיים חשובה יותר, ובדרך כלל גם מניבה פתרונות מהירים יותר.

בעצם, הדבר נכון כמעט לכל התחומים שיכולנו לחשוב עליהם, וביניהם גם אקולוגיה מעשית. אולי זה ברור מאליו – הגישה למידע נהייתה כל כך קלה, שבעזרת כישורים ותכונות בסיסיות כמו זמן, יכולת הסקת מסקנות, קריאה מהירה, ועוד – יכול אדם שלעולם לא למד ביולוגיה או הנדסת מים להקים מערכת מים אפורים.

הבעיה מתחילה כשלא יודעים בדיוק מה לחפש. סיכוי טוב שהתשובה לשאלה שלכם מופיעה באיזה שהוא מקום ברחבי האינטרנט, אך יכולת החיפוש, התרגום והביקורת על איכות המידע הם שמקשים בחיפוש אחר התשובה. כך למשל, פורומים עמוסים במידע אך קשה לחפש בהם, ובאתרי נישה קטנים (למשל בלוגים ואתרי מאמרים למיניהם) קשה לסמוך על איכות המידע.

מערכות רבות באו לעולם על מנת לנסות ולפתור בעיות מסוג זה. כאן נכנסת Stackexchange לתמונה. במה מערכת זו שונה ממערכות אחרות? אנסה לציין זאת במספר נקודות, אולם כמובן שהדרך הכי טובה לגלות זאת היא פשוט להרשם לאתר ולהתנסות בו.

  • שאילת שאלות – באתר Stackexchange קיים מנגנון פשוט ואינטואיטיבי, שקודם כל מאפשר לך לשאול את השאלה שלך בצורה שבה אתה יודע לנסח אותה (1). לאחר שסיימת לנסח את השאלה, ייפתח חלון שבו יופיעו השאלות הדומות ביותר לשאלה שלך, כך שאולי תווכח שמישהו כבר שאל את השאלה או שאלה דומה לה (2).

  • מתן תשובות – כל משתמש הרשום באתר יכול לנסות לענות על השאלה (3), או לחילופין לרשום תגובה על השאלה לצרכי הבהרה.

  • מיקור המונים (CrowdSourcing) – ציבור המשתמשים באתר יכול לנקד ולערוך כל שאלה, תשובה או תגובה (4), וכך האמינות של אלה גדלה . כאשר השואל מכריז (5) על התשובה המנצחת מבחינתו, מוענק לנותן התשובה ניקוד גבוה יותר. למעשה, כל שאלה, תשובה או תגובה באתר מקבלות ניקוד (6). ככל שהניקוד הכללי של משתמש גבוה יותר, כך גדלות אפשרויות העריכה שלו.
  • חיפוש פשוט אך עוצמתי – ראשית כל, לגוגל קל יחסית לחפש באתר, ולכן הזדמן לי כבר למצוא תשובות לשאלות באתר בחיפוש רגיל בגוגל. בנוסף, ישנה מערכת חיפוש פנימית באתר, אך כלי החיפוש הפנימי המשמעותי ביותר הוא תגיות. האתר מאפשר לסמן כל שאלה בתגיות מתאימות (ובשלב מסויים משתמש גם מקבל את האפשרות להוסיף תגיות). כך למשל, כל מה שעוסק בתחום הסולארי, יופיע תחת תגית solar.

אם כך, אנו מקבלים קצת מהטוב שיש בכל סוגי המערכות – יכולות עריכה בסיסיות לכל המשתמשים, יכולות הולכות ומתגברות של משתמשים לפי וותק ומהימנות, יכולות חיפוש מעולות (לשאלות ותשובות שכבר ניתנו), שימוש בציבור המשתמשים לבדיקת מהימנות השאלות והתשובות, ועוד…

מהניסיון האישי שלי עם האתר, לוקח רגע להתרגל אליו, בעיקר כי הוא מסודר קצת שונה, אבל כשמתרגלים מגלים כלי מאוד חזק.

רשת Stackexchange מכילה כרגע 46 (!) אתרים בנושאים שונים. במאמר זה אני מתייחס בעיקר ל- Home Improvement, אבל ממש קל לנהל חשבונות בכמה מהאתרים במקביל, כך שאני כבר רשום לחמישה.

כרגע רשומים ב- Home Improvement קצת יותר מ-2000 משתמשים. כאן אתם נכנסים לתמונה. ככל שיותר אנשים יירשמו ויהיו פעילים בשאילת שאלות ובמענה לתשובות, כך המידע יהיה מהימן יותר. אז קדימה להרשם.

ומה עוד? אני יודע שלרבים מאיתנו התקשורת בשפה האנגלית היא מחסום, ושהאתר מפסיד הרבה משתמשים איכותיים בעלי ידע רב ורצון לשתף רק בגלל מגבלת השפה. עקב כך, יצרתי קשר עם צוות המערכת בניסיון לדחוף לתרגום המערכת, ושאלתי אם תהיה אפשרות בעתיד לאתרים בשפות שונות. הם ענו בחיוב, אך הוסיפו שככל הנראה זה לא יקרה בשנה הקרובה.

אז עד שיהיה גם אתר בעברית, אני מזמין את קוראי בידיים להצטרף ולתת יד (וגם לקבל) דרך מערכת Stackexchange.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן