מה היה לנו החודש – מאי 2022

כמו כל חודש, גם החודש קרו הרבה דברים. המלחמה באוקראינה לא פסקה, תנאי אקלים ומזג אוויר קיצוניים ברחבי העולם, אובך ואבק ועוד שלל סיפורים ומעשיות שאנחנו מתכוונים לספר לכם עליהם. אבל לפני שנתחיל בחדשות אקלים ואיכות הסביבה מהארץ והעולם, נזכיר לכם שמאי השנה התאפיין במספר מועדים וחגים חשובים לציון – יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, יום העצמאות ול”ג בעומר. לכבוד ל”ג בעומר, הכנו את הבאנרים הבאים:

 

ועכשיו, הבא נתחיל בעידכונים המרגשים/מלחיצים:

בעולם הנאור, רחוק מהמציאות שלנו (כך נדמה), חתמו מועצת הכנסיות העולמית, מועצת המוסלמים המכובדים, וועד הרבנים של ניו-יורק על אמנה בחסות תוכנית הסביבה של האו”ם בה הם מתחייבים למימון נזקי אקלים ואת המעבר לאנרגיות נקיות כדי לדאוג לילדי העולם, וגם לעולם. הכל מוסבר, בקישור הזה.

אמנם המגמה משתנה, אבל עדיין באמצע שנת 2022, רוב כלי התחבורה בעולם מונעים על דלקים פוסיליים ופולטים מזהמים לאוויר. הבעיה חמורה במיוחד בערים צפופות עם מערך תחבורה ציבורית לא מתפקד כמו ערים באפריקה, הודו ובדרום מזרח אסיה. כדי להתמודד עם ההיבטים הבריאותיים של הבעיה, במקומות כמו ויאטנם, תאילנד, לאוס וקמבודיה, המסכה שאנחנו התרגלנו לשנוא בעקבות הקורונה הפכה שם למצרך אופנתי נפוץ בכל בית כבר מעל לעשור. אבל איך מתמודדים עם ההיבטים הזיהומיים והפוגעניים של הבעיה? ומה עושים באפריקה? תוכנית הסביבה של האו”ם מציעה לערים גדולות באפריקה סיוע במעבר לתחבורה חשמלית. אפריקה ידועה כ”פח הזבל של המערב”. מה שלא ידוע על אפריקה היא כמות האוצרות שמגיעים משם וחשיבות היבשת הזאת ליציבות המערכת האקולוגית העולמית. אפריקה נפגעה קשות מבצורת ארוכה שיייבשה את הבארות והרגה רבים ממיני החיות. לכן, כשקראנו שיותר ויותר ערים באפריקה שמות להן למטרה להפחית את זיהום האוויר, שמחנו קצת בלב. לכולם מגיע לחיות בשלום, בבריאות ובפרנסה טובה. לכולם. כדי לקרוא עוד קצת על התפתחות הקיימות באפריקה, היכנסו לקישור. למשל, פיתוח של הטכניון – משאבת מים שפועלת על ידי אנרגיית השמש בלבד, יכולה להציל מדינות חקלאיות הסובלות מבצורת קשה, כמו אתיופיה. סתם שתדעו שבשל הבצורת הזאת, עופות קטנים בנדידה עוצרים באילת למנוחה. החום כבד עליהם, מקורות המים באפריקה יבשים, ואין להם ברירה.

לא רק בישראל, אלא בכל העולם, מסומליה ועד סין, מעצבי אופנה בכירים עוזבים חברות אופנה גדולות ומעצבי אופנה מפורסמים כדי לייצר אופנה סביבתית מחומרים ידידותיים לסביבה או ממוחזרים. למידע נוסף, לחצו כאן.

לא מכבר יצא לנו לשמוע מאנשים שהם לא מבינים למה כל כך אכפת לנו מטמפרטורת הים שעולה. בכתבה הבאה של YNET, סוברים שעונת ההוריקנים השנה, שמתחילה היום ותיגמר בנובמבר, צפויה להיות קשוחה כמו בשנים האחרונות, ואולי אף יותר. בכתבה מסבירים ביתר בהירות מה הקשר בין טמפרטורת האוקיינוסים להוריקנים וסופות טייקון. מומלץ בחום לכל מי שלא מבין מה אנחנו עושים פה נחלמים על כל עשירית מעלת צלזיוס… עוד תופעה מעניינת שגילו חוקרים מסינגפור, היא שעליית הטמפרטורות עלולה להוביל להפצת מחלות אזוריות שונות כי יהיה קל יותר למיקרובים לנוע באוויר החם.

שינויי האקלים הקיצוניים פוגעים גם בתושבי ישראל! מחקר חדש בחסות המשרד להגנת הסביבה גילה שבשל גלי החום הפוקדים את ישראל, כ-45 ישראלים מתים מידי שנה, והמספר בעלייה. ולמה זה קורה, אתם שואלים? בישראל, לא רק שנהיה חם יותר, גם נהיה לח יותר, מה שמגביר את התופעה שאיש מאיתנו לא אוהב וקרויה “עומס חום”.

אנחנו אוהבים את מרכז השל לקיימות וכל מה שכרוך בפעילות שלהם. כמה מילים על המרכז ופועלו, מתוך האתר הרשמי של המרכז: “מרכז השל לקיימות מפתח ומיישם את חזון הקיימות: חברה צודקת ומלוכדת, כלכלה חסונה ודמוקרטית, וסביבה יצרנית ובריאה לכל תושביה. המרכז מחבר בין ידע רעיוני לידע מעשי, מפיץ את סיפור הקיימות בדרכים יצירתיות, ומסייע לסוכני שינוי מכל המגזרים לקדם תהליכי שינוי משמעותיים בישראל”. המרכז מורכב מצוות של אנשים אדירים, אקטיביסטים מחוללי שינויים. חלק ממה שהם עושים זה להבין איך בישראל הקטנה והצפופה ניתן להגיע ל-95% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד לשנת 2050 מבלי לפגוע בשטחים הפתוחים המעטים שיש לנו ומבלי ליצור נזק אקולוגי חמור. סוגיה כבירה הם בחרו להתעסק בה, וגם אחת החשובות ביותר. כחלק מהמחקר שלהם, הם פנו למועצה אזורית עמק יזרעאל, ויחד עם המדען הראשי של קק”ל, החלו לבדוק מה כמות ייצור החשמל מאנרגיה סולרית שניתן להפיק במועצה בעלת סטטוס סוציואקונומי גבוה אך הטרוגנית, ומה הם החסמים כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הקיים. תוצאות המחקר מפורסמות בכתבה במגזין אקולוגיה וסביבה, בקישור כאן. עוד נספר לכן שמרכז השל איגד מומחים רבים ובמשך תקופה ארוכה הם עבדו ביחד על דו”ח שקבע שאכן זה אפשרי! ניתן יהיה לספק את רוב החשמל בישראל ממקורות מתחדשים! הדו”ח רחב ומפורט, חולש על אלפי מקרי קיצון, בנוי על סמך מודל כלכלי בדוק, ובוחן את המצב על כל צדדיו. זה לא מפתיע, שהרי מרכז השל לקחו על עצמם להיות אלו שגרירי היוזמה “אג’נדה 2030” של האו”ם בישראל, שעיקרה להציל את הסביבה ולספק לאנושות בריאות ורווחה.

עוד במגזין אקולוגיה וסביבה, פורסם מחקר המאשש כי בעלי חיים מושפעים מרעש כלי רכב על הכביש אפילו בשטחים הפתוחים. עוד הוכחה לצפיפות השולטת בישראל, אחת המדינות הצפופות ביותר בעולם, לא רק לבני אדם – גם לבעלי החיים.

איך אתם רוכשים את הירקות שלכם? אנחנו רוכשים ארגזים ישירות מהירקן או בשקיות רשת מבד שתפרנו בעצמנו. רוב האנשים עדיין משתמשים בשקיות הפלסטיק החינמיות שמוצעות בסופרים השונים. לכן, שמחנו כשקמה ההצעה להרחיב את חוק השקיות גם לשקיות האלו. כי באמת הגיע הזמן שכל אחד מאיתנו ישקול רגע לפני מימוש הרגלים כאלו ואחרים שיש לנו, כמו להשתמש בשקיות פלסטיק לירקות ופירות. ואם אתם אוהבים דובדבנים, אז שתדעו ששינויי האקלים ממש גרמו להם להשתגע ולפרוח מוקדם מהרגיל.

חיות נדירות למראה בישראל – אוכלוסיית הזאבים בישראל אינה גדולה ולכן מנוטרת על ידי רשות הטבע והגנים בקביעות. אז אולי תבינו את ההתלהבות שלנו לספר לכם שמשפחת זאבים נצפתה בפרדס לימונים בנגב. צפו בכתבה, כאן.

וחיות בכללפילה סומטרית, סוג פילים הנמצא על סף הכחדה, נמצאה מתה באי סומטרה, האי השישי בגודלו בעולם שנמצא במערב אינדונזיה וידוע כבית גידולן של מספר מיני חיות הנמצאות על סף הכחדה, כגון אורנג-אוטאנג, קרנף וטיגריס. ככל הנראה, הפילה הורעלה על ידי ציידים בלתי חוקיים. החיות באי נמצאות על סף הכחדה בשל צייד מוגבר, אבל גם בשל כריתת יערות הגשם ובתי הגידול הטבעיים שלהם. גם במזרח אפריקה יש ציד בלתי חוקים, של צבי ים. במדינות רבות, צבי ים נחשבים לחיה מוגנת וישנם בתי קינון שמורים וחופים שמורים במיוחד עבור ההתרבות שלהם. הגיע הזמן שיעשו זאת גם באפריקה, ועל זה בדיוק המאבק. ובים – לוויתן ענק שוחרר מרשת דייגים בים התיכון לחופי האי מיורקה, רק כדי להימצא מת כעבור ימים אחדים לאורך חופי דרום ספרד. וגם בצרפת – לוויתן נקלע לתוך מימי הסן. מומחים ניסו לגרום לו להסתובב ולחזור לים, אך הוא סירב ולאחר כמה ימים מת בתוך נהר הסן. מומחים מעריכים שהוא סבל ממחלה מסוימת שגרמה לו להגיע אל הנהר ולבסוף למצוא שם את מותו. עכשיו גם בישראל – גופת לוויתן נסחפה לחופי תל אביב.

עידכון חיות שחולצו: חולץ עופר שנתקע בגדר ההפרדה. חולצו 5 עופות דורסים ששקעו בבריכה לטיהור מי שפכים בערבה.

עידכון טבע ששוקם: נחל בצת בגליל התייבש לגמרי, אבל בשנים האחרונות המים חוזרים אליו בשל מאמצים רבים לשיקומו. אנחנו מזמינים אתכם לקרוא כתבה מעניינת מאוד במגזין זווית שמסבירה איך שיקום הטבע ישקם את הכלכלה שלנו.

הבצורת הקיצונית שתקפה את עירק גרמה למאגר מים מוסול לסגת, שם התגלתה עיר עתיקה בת 3,400 שנים של ממלכה חורית קדומה – אימפריה בשם מיתאני. לעיר העתיקה מתקופת הברונזה קוראים קמון Kemune ומסתבר שזאת הייתה עיר דיי ענפה, עם ארמון ואיזור תעשייתי. ואם כבר בארכיאולוגיה עסקינן, נספר לכם ששרידים של תנין קדום שלא נראה קודם לכן נתגלו בוויאטנם. הוא כנראה היה באורך ארבעה מטרים. משוגע. נחזור רגע לעירק. בחודש מאי היא סבלה מסופות חול אימתניות שצבעו אותה בכתום. אם אנחנו התלוננו על האובך, מה יגידו העירקים? זה בטוח לא בריא.

ונעבור למדינה אחרת, כי בכל העולם בא לנו לטייל הפעם – סלובקיה. נהר סלאנה בסלובקיה הפך לכתום לאחר שמזהמים דלפו ממכרה בקרבה. הונגריה חוששת שהזיהום יגיע גם אליה, למרות המאמצים של ממשלת סלובקיה להפחית את הזיהום.

תחלופה ירוקה או אותה הגברת בשינוי אדרת? עיריית ירושלים בחסות ממשלת ישראל ישקיעו כ-90 מיליון שקלים בפרוייקטים של אנרגיה ירוקה ברחבי העיר, ביניהם כ-19 מיליון שקלים יוקצו לגז “הטבעי”. הגז אכן טבעי, אבל תהליך ההפקה שלו איננו ומאוד מזהם, וגם השימוש בו פולט מזהמים לאטמוספירה. מה אתם אומרים? התוכנית הזאת כנראה חלק מתוכנית של משרד האנרגיה ורשות החשמל להגיע לייצור 30% חשמל מאנרגיות מתחדשות. השאלה המתבקשת היא, האם מבחינתם הגז הטבעי נחשב אנרגיות מתחדשות? מה שעיריית ירושלים כן עשתה, זה להתחיל בפרוייקט החלפת התאורה בעיר לתאורה המופעלת על ידי LED. עוד על ירושלים בהקשר סביבתי – ישנה תוכנית לשיקום נחל קדרון, שהיה ידוע עוד מתקופת בית ראשון כפח הזבל של ירושלים.

ונעבור לעיר אחרת בישראל – אילת. מתכננים רכבת לאילת שמתכוננת לעבור בתוך שמורות טבע ובתוך ארץ בראשית, איזור בארץ שאין בו כלל בניה או כבישים והוא יחסית מוגן מנזקים שבני האדם מביאים איתם. הרכבת דיי תהרוס את כל זה. החברה להגנת הטבע ואירגונים סביבתיים אחרים מתנגדים בתוקף לתוואי הרכבת, אבל באילת דווקא מברכים על המהלך. עוד משהו מעניין על אילת – היא נבחרה לאחת מ-100 ערים באירופה שיהפכו לערים חכמות בעלות אפס פליטה, כחלק מפרוייקט נרחב של גרין דיל אירופה.

הטכנולוגיה תציל אותנו ממשבר האקלים, זה משהו שאנחנו טוענים כבר עשורים, וסוף סוף זה מתחיל לקרות! יותר ויותר קרנות משקיעות בחברות קליימטק. וגם בנייה בעץ! אבל מה קשור בנייה בעץ לטכנולוגיה, אתם שואלים? זה קשור כשמשמתמשים בעץ מהונדס שהמבנים הבנויים ממנו קולטים פחמן דו-חמצני. כמו בבניין חדש שבנו בעיר בשבדיה, בניין בן 20 קומות, שנבנה כולו מעץ מיערות מנוהלים בקרבת מקום. העץ המהונדס הזה קולט יותר פחמן דו-חמצני בזמן שהוא בשימוש מאשר כמות הפחמן הנפלטת בזמן תהליך הייצור שלו. העץ הוא גם חומר גמיש יותר ועמיד יותר לרעידות אדמה ותנודות קרקע, וגם מייצר כמות פסולת בניין קטנה משמעותית יותר מבנייה בבטון. ישנן אלטרנטיבות רבות לבנייה בבטון המוכר לנו, והעץ המהונדס הוא אחד מהם, והוא ממש מרגש אותנו. עוד משהו שמרגש אותנו – כשישראלים מפעילים את המוחות המבריקים שלהם להמצאת פלסטיק ביולוגי מתכלה מפסולת חקלאית. או לחילופין – פלסטיק מאצות, גם כן המצאה ישראלית. עוד טכנולוגיה מגניבה היא עפיפון האנרגיה שיכול לייצר אנרגיה לכ-300 בתים. ומה לגבי חשמל אלחוטי? הולך לשנות את חוקי המשחק…

הנדסת אקלים והנדסת בעלי חיים, זה אותו הדבר? חוקרים בארצות הברית פיתחו זן של דבורת הדבש שעמיד בפני מזיקים שעד כה היו קטלניים לאותן דבורות. מצד אחד, חדשות טובות. דבורת הדבש תשרוד, אחת החיות החשובות ביותר לקיום מערכת אקולוגית. קצת חבל שהן צריכות לשרוד ככה, על ידי שינויין הגנטי, ולא על ידי שינוי פעולות והרגלים של בני אדם, חקלאים ותאגידים. במקום לשנות את ההרכב הגנטי של הדבורים, אנחנו בעד לרסס פחות ולהשתמש בחומרים שלא גורמים להן למות. מה, לא ככה? המיזם הישראלי הבא יכול להוות דוגמה למופת – הקמת תיבות קינון לתנשמות כדי שיחסלו מכרסמים שמזיקים לחקלאות, כתחליף לריסוסים נגד אותם מכרסמים. הכי נורא זה כשהניסויים שלהם לא מצליחים. זה באמת הכי נורא. כבר פרסמנו בעבר כתבה שמצוטטת מדענים רבים המזהירים מפני הנדסת אקלים והתערבות מוגזמת בתהליכים הטבעיים בכדור הארץ. בברזיל, למשל, למרות שייבוא של דגים שכאלו הוא מחוץ לחוק, מסתבר שחוות להנדוס גנטי של אותם דגים עודני חוקי. כך קרה שדגי זברה זוהרים נמלטו מחווה שכזאת בברזיל. אלו הם דגי נוי שמגודלים ונמכרים עבור אקווריומים ביתיים. בבית הם לא מזיקים, אבל בטבע הם עלולים לגרום לנזק מאחר והם חיים במים מתוקים ועמידים לטמפרטורות שונות, מתרבים במהירות ולא קיימים טורפים עבורם באיזור.

מה עושים כדי להציל את העולם מחרפת רעב? חוקרים גילו שגן מסוים מצמח בר ישראלי עמיד בפני אחד האיומים הנוראיים ביותר לחיטה, וייתכן שיוכל להציל את החיטה מפני האיום הזה.

ומה עם הנדסת חלל? בריטניה מתכננת לבנות את המפעל הסולרי הראשון בחלל עד שנת 2035. האם זה העתיד שלנו, להשחית גם את החלל?

אזור ימי מוגן חדש בישראלשמורת הטבע “גלישת פלמחים”צמח נדיר שלא נצפה כבר כמעט 100 שנים בישראל – כשות העוקצים.

חברת של נופלת! עוד בכירה בחברה המזהמת והמזיקה התפטרה, מי שנשכרה להיות יועצת הבטיחות שלהם לאחר האסון במקסיקו. היא לא מוכנה להמשיך לעבוד בחברה בשל ההתעלמות שלה מהנזקים הסביבתיים אליהם היא גורמת באופן ישיר.

פחות דלקים פוסיליים, יותר אנרגיה מתחדשת. זה נראה לנו החלק המתאים בבלוג לצרף אליו את האייטם הבא – בפעם הראשונה בהיסטוריה שמדינת קליפורניה בארצות הברית פועלת על מאה אחוז אנרגיות מתחדשות, בעיקרן אנרגיה סולרית. גם מארה”ב – תוכנית להפוך את האוטובוסים הצהובים של בתי הספר לחשמליים. והמפעל הגדול ביותר באירופה לייצור אנרגיה מתחדשת – הוא סולרי והוא צף על פני המים. הכל במטרה להפסיק להשתמש בדלקים וגז מרוסיה שמאיימת לתקוף כל מדינה שכנה לה שרוצה להתקבל לנאט”ו.

עיריית כפר סבא משקיעה בילדים שלה. גגות בית ספר על שם פרס בעיר הוסבו לגינות מאכל מטופחות כחלק מפרויקט “גגות ירוקים” בכפר סבא ובשכנתה כפר קאסם. בנוסף לגינות המאכל, הותקנו על הגג פרגולות ופינות ישיבה. סך הכל השקיעו בפרוייקט הזה כחצי מיליון שקלים. אנחנו התרשמנו.

שריפת פסולת בלתי חוקית בישראל היא תופעה של ממש שמסכנת את הטבע בישראל ואת הבריאות של כולנו. ישנה יחידה שכל מהותה היא לתפוס את המפגעים על חם ולמגר את התופעה הארורה הזאת. מוזמנים לקרוא עוד בכתבה, לחצו כאן.

נסיים בחדשה הכי מרעישה של החודש – אחרי חודשים רבים של מאבק בלתי פוסק, עצומות ומחאות, נוער למען האקלים והורים למען האקלים הצליחו להכניס חינוך אקלימי לתוך מערכת החינוך! משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה ישתפו פעולה כדי להכניס את הנושא לכל כיתה בכל בית ספר בישראל (ככה אנחנו מקווים, לפחות).

 

חברים יקרים.

כמו כל חודש בראשיתו,

אנחנו היינו בידיים ואנחנו מקווים שהצלחנו לחדש לכם בלי לבאס אתכם יותר מידי, ואולי אפילו לתת זיץ של תקווה.

עד לחודש הבא –

סאלאמאת.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן