מה היה לנו החודש – ינואר 2023

שלום לכולם.

שוב אנחנו פה בבלוג החודשי של בידיים – מה היה לנו החודש – ינואר 2023. זה הבלוג השני לשנת 2023 ואנחנו ממש שמחים שאתם כאן איתנו וממשיכים לקרוא את מה שאנחנו כותבים. גם החודש קרו המון דברים בתחום האקלים והסביבה ואנחנו עשינו את הטוב ביותר שביכולתנו כדי לסכם את כל זה. מקווים שתהנו ומקווים לא לבאס יותר מידי.

כבוד לחממה האקולוגית בעין שמר! ארבעה בנות ובני נוער מבתי ספר תיכוניים במועצה האזורית מנשה החלו בפיתוח חדשני – לייצר מזון נגיש ומזין ללא שימוש במי שתייה כלל! לשם כך, הם השתמשו בצמח נפוץ ועמיד בשם עדשת מים, קומפוסטר ובריכה אליה נשלח נוזל הדשן שבה גדל הצמח. כשהצמח בוגר מספיק ניתן לאסוף אותו, לסחוט ממנו את הנוזלים ולייבשו בשמש. התוצר הוא מזון מזין ועשיר בחלבון שיכול לפתור את בעיית הרעב העולמי. המערכת פועלת על טוהרת האפס-פסולת, שכן גם לביוגז שנוצר בתהליך מצאו שימוש כגז בישול.

משחק מחשב על משבר האקלים שמדמה אפוקליפסה זוכה להצלחה רבה ברשת. למשחק קוראים Floodland והוא מדמה מצב שבו כל הקרחונים נמסו, ערים שלמות הוצפו, אוכלוסיות שלמות נכחדו, ועתה, שחקני המשחק, צריכים להתחיל את האנושות מחדש מבלי לחזור על הטעויות שהובילו לאפוקליפסה מלכתחילה. משהו כמו סימס סטייל חזון אחרית הימים.

המשתתפים בכנס “סביבה 2050” הופתעו כאשר לבמה עלה, ללא הזמנה, פרופסור ז’ק גילרון מאוניבסיטת בן-גוריון ופעיל של המרד בהכחדה שמחה על השימוש בדלקים פוסיליים.

ניסוי ראשון בעירוי דם שייוצר במעבדה התרחש במהלך חודש ינואר. עשרה מתנדבים קיבלו שני עירויים של כמות דם מזערית בהפרש של ארבעה חודשים. עדיין אין את הטכנולוגיה או האפשרות לייצר כמויות דם גדולות במעבדה ולכן עושים את הניסוי עם כמויות קטנות. מה אתם חושבים על דם מלאכותי שמיוצר במעבדה? אנחנו עדייין לא גיבשנו דעה אבל אנחנו מצליחים לראות איך זה יכול להועיל במציאת תרופות למחלות כאלו ואחרות, למשל. ועוד תגלית דיי מדהימה שקראנו עליה באתר של מכון דיוידסון למדע – גילו שכבת קרום נוספת למוח שמורכבת משני תאים בלבד! אותנו זה דיי הגניב כי ייתכן שלשכבת הקרום הזו יש תאים רבים של מערכת החיסון, וגם אולי ככה יימצאו טיפול למחלות כמו אלצהיימר. תקראו עוד בכתבה. ממש מעניין.

בעקבות המלחמה של רוסיה באוקראינה – אירופה מתחמשת במפעלים לייצור אנרגייה מתחדשת. המלחמה יצרה משבר אנרגייה באירופה, שעד המלחמה, נהגה לרכוש גז מרוסיה. כדי לפתור את המשבר האירופים פנו לרוח ולשמש, כך עולה מדו”ח של סוכנות האנרגייה הבינלאומית לשנת 2022. הדו”ח מספר על עליה של מעל ל-30% במפעלים לייצור אנרגייה מתחדשת ברחבי אירופה.

מחקר חדש על רעייה אינטנסיבית מעלה נתון מעניין. חוקרים בינלאומים, וגם ישראלים, חקרו שטחי מרעה מדבריים וגילו שבמדבריות יבשים שהמשקעים בהם יורדים בעונה אחת, דיי כמו בישראל, מרעה אינטנסיבי מזיק למערכות האקולוגיות וליעילותן. אך, גם מסתבר, רעייה אינטנסיבית יכולה להועיל ואף לשפר את יעילות המערכות האקולוגיות, למשל במדבריות פחות יבשים וצחיחים שיורדים בהם משקעים לאורך כל השנה והם בעלי צמחייה רב גונית.

האם יש סיכוי לכרישי העולם? פיתוח חדש ומעניין נותן להם סיכוי הישרדות נוסף. באמצעות מכשיר אותו ממקמים מעל פיתיון הדייגים, הכרישים, שמוצאים את הטרף שלהם כשהם חשים בשדות החשמליים שלו, מקבלים אות חשמלי המודיע להם להתרחק וניצלים מדייג מיותר. לפי מחקר הפיתוח של המכשיר, הכרישים חווים זעזוע גופני קל ולאחר מכן מתרחקים מהאיזור.

ישראל מפציצה במחקרי אקלים. למשל, מחקר על מזרח אגן הים התיכון שגילה שההתחממות של איזור זה של חופי ישראל מזרזת היווצרות מינרל שעצם ההתהוות שלו משחרר פחמן דו חמצני לאוויר העולם. הנתון הזה קצת מדאיג כי כאן אנחנו גרים.

במשך 47 שנים חקרו את “הבור הסיני” ליד היישוב עפרה – מערה ענקית וייחודית עם ממצאים פרהיסטוריים. לאחרונה, השטח נקנה על ידי חברה פרטית בעלת שם קיקיוני שמעוניינת לבנות שם שכונת וילות, כדי להרחיב את היישוב עפרה. נכון, יש בעיית דיור בישראל, הצפיפות פה גואה ואין מספיק בתים לכולם. איכשהו, החברה הזאת מנסה למכור לציבור שהם ישמרו על המערה הייחודית הזאת גם עם בניית שכנות הווילות בסמוך אליה.

הידעתם שכמיליארד איש חיים ללא גישה למים נקיים? בישראל, למזלנו הרב, המציאו את התפלת המים ולכן אנחנו לא נכנסים לסטטיסטיקה. אבל חברים, שלא תטעו, התפלת מים דורשת הרבה מאוד אנרגייה וכרגע אנחנו מייצרים אנרגייה מדלקים פוסיליים. פיתוח ישראלי חדש (גאווה!) מאפשר התפלת מים מליחים לקהילה קטנה על ידי שימוש בטורבינה מיוחדת בעלת ציר אנכי (לעומת הטורבינות הגדולות שכולנו מכירים שיש להן ציר אופקי) וללא שימוש בחשמל כלל! מטורף.

אוסטרליה. תת היבשת עם החיות המוזרות והמיוחדות ביותר בעולם. האם ידעתם שיש שם חיה שנקראת “שועל מעופף”? ובאנגלית: Flying Fox. זהו סוג של עטלפי פירות, אבל מהזנים הענקיים והמלחיצים. בירוא היערות באוסטרליה דוחף את הייצורים הקסומים האלו לחפש מזון בקרבת בני האדם, תוך כדי סיכון חייהם. אותנו זה מאוד העציב לקרוא על עוד בעל חיים שהרסנו את מקום המחייה הטבעי שלו ולכן נהפך למטרד עבור בני האדם – מאחר והוא צריך לשרוד, הוא פוגע בחקלאות האנושית. בכתבה ששיתפנו מרחיבים על כך שהעטלפים האלו יכולים להעביר מחלות שהם נושאים שלא מזיקות להם, אבל בהחלט קטלניות לבני האדם, כמו נגיף ההנדרה והסארס. בדרך כלל, צריך עוד בעל חיים באמצע שיקשר בין העטלפים לבני האדם ולרוב סוסים הם בעל החיים הזה. נגיף ההנדרה קטלני גם לסוסים.

 

עוד באוסטרליה: חיפוש אחר קפסולה רדיואקטיבית שנפלה ממשאית במערב אוסטרליה התרחש במהלך סוף חודש ינואר. הרשויות מזהירות את הציבור לא לגעת בקפסולה הזאת.

במהלך חודש ינואר, נחתם הסכם בין דרום אפריקה להודו לפיו דרום אפריקה תמכור להודו עשרות צ’יטות, בין היתר מסיבות אקולוגיות. הצ’יטות נהגו לחיות בהודו באופן חופשי, ויש איזשהו אינטרס להחזיר את המצב הזה. האם הצ’יטות יצליחו לשרוד בטבע ההודי? רק הזמן יגיד.

יער אצות חדש התגלה באיי גלפגוס שבאוקיינוס השקט. האצות האלו מלאות בכלורופיל, ובדומה למנגרובים ולשוניות אלמוגים, הכרחיים לשמירה על המגוון הביולוגי הימי. בדרך כלל, האצות האלו צומחות במקורות בהם המים קרים מ-20 מעלות צלזיוס. והנה, התגלו במקום חם יותר. הסתגלות של הטבע לשינויי האקלים, אולי?

הפיתרון לאשפה: זבובים. והנה שוב הגיעו החוקרים והשקיעו מאות אלפי שקלים במחקרים שאפשר לעשות בחצר האחורית של כל איש או אישה שעושים קומפוסט בביתם. הם גילו, ואנחנו בטוחים שתהיו מופתעים מהחדשה הזאת, שרימות של זבוב החייל השחור מחסלות זבל אורגני בכמויות גדולות ובמהירות! מופתעים? גם אנחנו לא. בכל קיץ, אנחנו נתקלים ברימות של זבוב החייל השחור שמחסלות לנו את הקומפוסט. חלקנו שמחים מזה, כי זה מפנה מקום לזבל האורגני של החורף וגם ככה הגינה שלנו קטנה מידי, וחלקנו מבואסים מזה ומנסים למצוא פתרונות. כבר בשנת 2012, אייל ברקן כתב מאמר על החבר האחרון שהצטרף לקומפוסט – זבוב החייל השחור, וגם הצעה מה לעשות איתו (איתם) – חווה לגידול ביופוד טבעי. מה שהחוקרים עשו עם התגלית שלהם שאנחנו לא עשינו, זה להציע פיזור רימות של זבוב החייל השחור בערבה, איזור שיש בו כמויות אדירות של פסולת אורגנית בשל כל הגידולים החקלאיים.

גם בגרמניה: מחקרים מיותרים למסקנות שכבר ידענו. חוקרים בגרמניה ניתחו מעל 50 אלף תצפיות כדי לגלות שזיהום אור משפיע על נראות הכוכבים בשמיים. הפלא ופלא! יכולנו לגלות להם את זה בקלות ומבלי לצפות בכוכבים 50 אלף פעמים. מעניין מי מממן את כל המחקרים המיותרים האלו…

טרנד חוזר: בישול בסיר לחץ. אנחנו משתפים את האייטם הזה כי זה מעודד חיסכון באנרגיה – באמצעות סיר לחץ, זמן הבישול מתקצר משמעותית. כמובן שישנם יתרונות נוספים, וגם כמה חסרונות חשובים לציון. בשנים האחרונות הומצאו סירי לחץ ידידותיים יותר למשתמש, ללא סכנת התפוצצות, וזאת אכן נקודה למחשבה לאלו האוהבים לבשל נזידים ותבשילים ארוכי זמן.

קצת בריאות: מכון דיוידסון למדע פירסם מאמר המזהיר מצריכה מוגזמת של כורכומין (הידוע גם ככורכום) כתוסף תזונה מאחר וזה מקושר להתפתחות של מחלות כבד. עדיין אין הוכחות מספקות לקשר הזה, ולכן הם לא ממליצים לחדול לחלוטין מלצרוך כורכומין כתוסף תזונה, אלא רק לשים לב למינונים. מומלץ לבדוק שהמינון אכן עומד בהמלצות של הרשות האירופית לבטיחות במזון לצריכה יומית של לא יותר מ-3 מיליגרם לקילוגרם משקל גוף. משמע, אדם השוקל 70 ק”ג יכול לצרוך 210 מיליגרם כורכומין ליום.

ועוד קצת על בריאות: אנחנו אוהבים נבטים וגם התעסקנו בהנבטות לא מעט בחיינו. זה טעים וזה נעים לנו בבטן, נא או מבושל. אנחנו תמיד ממליצים לעשות דברים בעצמנו, אבל עכשיו, אחרי שקראנו מאמר של מכון דיוידסון למדע על נבטים, אנחנו אפילו ממליצים זאת הרבה יותר. מה מסתבר? בשנת 2011 בגרמניה נפטרו 51 אנשים כתוצאה מהרעלת מזון שמקורה בחיידקים מסוימים שגדלו על נבטים שנמכרו לבתי קפה ומסעדות ברחבי גרמניה. מקרה מזעזע. ולכן, כדאי להנביט בעצמכם. ככה אתם יודעים מה קורה לנבטים ומאיפה הם הגיעו. נבטים נחשבים כאחד הגורמים הראשיים להרעלות מזון וזה כתוצאה מתנאי גידול לקויים. אז שימו לב.

במועצה אזורית אשכול משתפים פעולה עם חברת “דלק תשתיות” להקמת מפעל ענק לטיפול בפסולת אורגנית שיעלה כ-300 מליון שקלים, יספק כ-100 מקומות עבודה חדשים בעוטף עזה ויטפל בכ-600 טונות של פסולת אורגנית. המפעל החדשני יפעל בשיטות מתקדמות ובאמצעים לשמירה על איכות הסביבה, כולל ייצור קומפוסט לחקלאות ואנרגייה מתחדשת. מעניין.

דבורות הן בין החיות החשובות ביותר לקיום מערכות אקולוגיות יציבות, חזקות ומתפקדות. זהו לא סוד שמספר הדבורות בעולם הולך וקטן. מחקר חדש גילה שזמינות מים מאריכה את חייהן של הדבורות. המחקר גם גילה שאורך חייהן של דבורות במעבדה התקצרה בחצי (!) במהלך חמישים השנה האחרונות. עדיין לא ברור לגמרי מה הממצא האחרון אומר, וכדי להבין בדיוק, צריך לערוך עוד ניסויים בדבורות.

מדינת האיים ניו זילנד נפגעה על ידי שיטפונות קשים במהלך ינואר. לפי הדיווחים, לפחות שלושה אנשים איבדו את חייהם במהלך השיטפונות.

אי אפשר לסכם את חודש ינואר 23 מבלי לציין את מזג האוויר המשוגע שתקף חלקים נרחבים מארה”ב במהלך החודש. בסוף ינואר נרשמו מעלות נמוכות מהרגיל בצפון ארה”ב, שעד לאותה תקופה נהנו מחורף קליל יחסית לאיזור זה של יבשת אמריקה. נוסף על הקור הקיצוני, רוחות חזקות נשבו שבשילוב עם הקור העז גורמות לכוויות קור חמורות. יותר מתריסר סופות טורנדו תקפו את דרום ארה”ב והשאירו עשרות אלפים ללא חשמל. במקביל, מדינות כמו ארקנסו, מיזורי ואוקלהומה סבלו משלג כבד ביותר. עשרות אלפי אנשים נשארו ללא חשמל במדינות מזרח ארה”ב, ממרכז ניו יורק ועד הגבול מיין-קנדה, בשל סופות שלגים כבדות ומעלות נמוכות במיוחד מהרגיל. מזג האוויר במעצמה המערבית משתגע והאזרחים שם סובלים. כל סופות השלג והטורנדו, מזגי האוויר הקיצוניים, רוחות עזות, מעלות נמוכות ביותר – מסכנים חיי אדם. עשרות קיפחו את חייהם בשל כך.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן