מה היה לנו החודש – יוני 2022

חודש יוני – אמצע השנה. תחילת הקיץ. היום הכי ארוך בשנה. שבועות. חגיגה גדולה.

דבר אחד ולא אופייני לבידיים קרה בתחילת החודש. שלחנו ניוזלטר (זה אופייני, קורה בכל חודש, חפשו במייל שלכם) שכל כולו מוקדש לשבועות וכתבנו שם משהו על מסורת החלב מבלי לבדוק את עצמנו לפני כן. וטעינו. בגדול. אנחנו לא נוהגים לפרסם ולשתף מידע מבלי לוודא ולבדוק אותו, ולכן החלטנו להקדיש את האייטם הראשון בבלוג לעניין הזה, וגם נציין את זה בניוזלטר שלנו. זאת הזדמנות נהדרת להדגיש את החשיבות בלוודא שמידע אמין לפני שמשתפים אותו ברשתות החברתיות. חשוב לא לחטוא ולא להיות קלים עם האצבעות על המקלדת. אז כדי לכפר על טעותנו, הנה המידע הנכון, לקוח מוויקיפדיה:

מנהג נוסף האופייני לחג השבועות הוא אכילת מאכלי חלב ודבש. מקור המנהג ככל הנראה ביהדות צרפת ואשכנז של שלהי ימי הביניים. המקור הידוע הראשון שמזכירו הוא רבינו אביגדור צרפתי, מבעלי התוספות אשר חי בצרפת במאה ה-13. כמו כן, מוזכר המנהג בחיבור אנונימי, ככל הנראה מהמאה ה-14, על מנהגי המהר”ם מרוטנבורג: “נהגו לאכול בו כל מיני מאכלים מתוקים כגון דבש וחלב משום ”דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ“ (שיר השירים, ד’, י”א), ונדרש על מתן תורה”. המהרי”ל, המכונה “אבי מנהג אשכנז”, מביא את המנהג לאכול מאכלי חלב בלבד, מבלי להזכיר מאכלי דבש. יתרה מזו, יש הבדל בין המנהג כפי שהתקיים בפרובנס לבין המנהג באשכנז. בפרובנס לא מדובר על אכילת חלב בלבד, אלא מאכלים שונים.

עוד משהו קטן לפני שנתחיל באייטמים אקלימיים חדשותיים – שלא יהיה לכם ספק שאנחנו מסננים המון כתבות וחדשות. אי אפשר להכניס את הכול בבלוג אחד חודשי, אפילו לא שבועי, אפילו לא יומי (!), מרוב כמות הדברים שקורים בתחום האקלים והסביבה. אנחנו מכניסים לבלוג את מה שנראה לנו הכי חשוב, הכי רלוונטי לחיינו, קצת חדשות לצחוק וחדשות טובות, שתמיד נכנסות לבלוג. אחרי שהבהרנו את זה, אפשר להתחיל:

האייטם הראשון שנספר לכם עליו הוא שובר לב, לדעתנו. עוד לפני כשבועיים התבשר לנו באמצעות גרינפיס שעיתונאי סביבתי בריטי ופעיל סביבתי ברזילאי נעלמו באמזונס באיזור שידוע כנפשע. חששו לחייהם. החשדות היו שהן כנראה אינם בין החיים יותר. והחששות התממשו. לפני כשבוע מצאו את גופותיהם והחזירו אותם לבני משפחותיהם בברזיל. זה כל כך עצוב. שם העיתונאי – דום פיליפס. שם האקטיביסט – ברונו פריירה. יהי זכרם ברוך.

ארצות הברית… פעם הייתה הארץ המובטחת, היום הארץ מוכת האסונות והאיסורים להפלות. עכשיו גם מאגרי מים שמתייבשים וחשש למחסור חמור במים, לפחות באיזורים המדבריים. מה אין להם שם? הוריקנים, שריפות ענק, בצורות, שיטפונות… ממש ארץ מוכת ברכות. אחד הפארקים הכי מתוירים ומוכרים שם הוא Yellowstone שבעצם הוא סופר הר געש אימתני שמאיים בהתפרצות בכל רגע. התפרצות שלו עלולה לכסות חלק נכבד מאמריקה הצפונית בלבה וליצור הרס לא נורמלי. ממש לפני כמה ימים, באמצע בצורת נוראית, שיטפונות כיסו את הפארק הלאומי במדינת ווייומינג. הסיבה לשיטפונות הן בעצם סיבות – גשם כן, אבל גם שלג שנמס במהירות ומוקדם מן הרגיל. האדמה לא יכלה לעמוד בכל המים, למים לא היה לאן לחלחל, אז נוצר שיטפון. שטיפונות, ברבים. גם בדרום סין היו שיטפונות ומאות אלפי אנשים נאלצו להתפנות מבתיהם. שתדעו שזוהי אחת מהתחזיות המזעזעות שהמדענים צפו שנחווה וצופים שנחווה עוד. בסך הכול? חגיגה. מה, לא ככה?

בצורת – לא רק במזרח התיכון, באוסטרליה, באפריקה, בצפון ובדרום אמריקה, עכשיו גם במרכז אירופה! נהר הפו הוא מקור מים למספר מחוזות בצפון איטליה והוא מתייבש ומצטמצם לו לאיטו (למהירותו?). האיזור על הקצבת מים. ואנחנו מה נגיד? ישראל מתייבשת? עיראק מתייבשת. עשרות צבאים בסכנת הכחדה נמצאו מתים בשמורת סאווה בדרום המדינה, איזור מוכה אקלים קשה ויבש מאוד. בעיית מים חמורה כנראה תיווצר גם באיזור טיבט. מדינה נוספת לרשימה: יפן. לפני יומיים נרשם שיא של גל חום הכי כבד שפקד את המדינה EVER. אז מה היפנים עושים? מבקשים מ-37 מיליון תושבי טוקיו לכבות את האור ולהשתמש בפחות חשמל החל מיום שני האחרון (ה-27.6.22).

נראה שמשבר האקלים פוגע בכולם, לא? כן, אבל האוכלוסיות החלשות נפגעות הרבה יותר. מקומות שבהם התשתיות חלשות או לא קיימות, שבהם כוח העבודה זול ושאין רגולציות – שם האנשים סובלים באמת. אנחנו רק מקבלים את הריקושטים. ארצות הברית, עם כמה שכואב הלב, חווה את התסמינים. האוכלוסיות החלשות במדינות החלשות – הם חווים את הסיבות. דו”ח של “אדם, טבע ודין” מפרט המלצות על מנת להשיג צדק אקלימי בישראל של שנת 2022. אבל, לשיברון ליבנו העדין, ישנן מדינות רבות שאין להן את הפריבילגיות שיש לנו פה בישראל. אין להם אדם, טבע ודין. אין להם הרבה. אפילו, יותר נכון להגיד שיש להם ממש מעט, קרוב לכלום. והם גרים בעיר החמה בעולם – ג’קובאבאד בדרום פקיסטן. באמצע החודש נרשמו שם 51 מעלות צלזיוס, ואנחנו רק בחודש יוני! אין להם מזגנים, והנשים שבהריון צריכות לעבוד שעות בשמש, לבשל על מדורה. חום בלתי נסבל. ואנחנו חשבנו שבישראל חם.

משבר האקלים מסוכן במיוחד לנשים בהריון. חוקרים מאוניברסיטאות חשובות בעולם גילו שחום גבוה מסוכן לנשים בהריון. לא מופתעים? גם אנחנו. ובכל זאת, נפרט: נשים שחוות חום גבוה במהלך ההריון עלולות ללדת בטרם עת עוברים לא מפותחים, ואף גרוע מכך. אז חום גבוה מזיק. משבר האקלים מאיים על הישרדות המין האנושי. כמה עוד מחקרים צריך לבצע לפני שנתחיל לפעול, אבל באמת לפעול? תוך כדי כתיבת שורות אלו התוודינו לעוד מחקר מיותר שנועד… מה, לזרז את מציאת הפיתרונות? לגרום למכחישי האקלים להודות במשבר? מבינתנו, זה נשגב. מחקר חדש קבע ששינויי האקלים עלולים לפגוע בייצור הקטשופ. כן, כן, מחקר חשוב לכל הדעות. יש עוד מחקרים שמוכיחים בדיוק את אותו הדבר לפרסם בבלוג החודש? קצת מאסנו… הגיע הזמן להוציא את הראש מהחול, זה הזמן לפעול!

וזה מה שקורה בסידני, אוסטרליה. על פי דיווחים מלפני שלושה ימים, זה היום השני שקבוצת אקטיביסטים סביבתיים משבשת את תנועת הרכבים והתחבורה בשעות העומס. המשטרה מבצעת מעצרים אלימים (גם שם יודעים להיות אלימים, אל תדאגו), אבל המפגינים מצדם אומרים – “שיהיה ברור שמשבר האקלים הוא מה שישבש לנו את החיים, לא אנחנו”. יש משהו בדבריהם. וגם בבריסטול באנגליה יש מחאות והפגנות לגבי האקלים, אבל נראה שהם קצת יותר רגועים מהאוסטרלים.

הנה מחקר מועיל – בו חוקרים שיחזור של ביומסה מהעבר על מנת ללמוד איך נוצרו יערות ענק שאוגרים פחמן ולנסות לחקות את המודל הזה כדי לתמוך בפיתרון שתי בעיות שקשורות אחת לשניה – שימור טבע ומיקסום אגירת פחמן. במילים אחרות: משבר האקלים. ומה מסתבר? שיש דבר כזה DNA סביבתי. והנה, סוף סוף כמה מחקרים מועילים. חיכינו להם. מחקר חדש ומאוד מעניין בתחום גנטיקת הצמחים טוען שניתן לתקן מערכות אקולוגיות נכחדות. במהלך המחקר אף בנו מפת דרכים ברורה איך לעשות זאת.

בריאות – ממש לפני כמה ימים, דנו בכנסת על רמת התחלואה בסרטן באיזור אשקלון שהיא משמעותית גבוהה משאר הארץ. משרד הבריאות שולל קשר לקצא”א הידועים לשמצה, על אף שאזרחים מתלוננים על ריחות קשים המגיעים ממתקני החברה. קצא”א מכחישה, כמובן. אנחנו לא יודעים על מי האשמה בדבר הריח, מה שאנחנו כן יודעים זה שאומרים את הנתון על רמת התחלואה המשמעותית לא רק על מחוז אשקלון – גם על מחוז חיפה, איזור רמת חובב, גוש דן… הבנתם את התמונה. תחלואת הסרטן עולה, תוצאה ישירה למשבר האקלים.

טכנולוגיה יכולה לעשות שיפור משמעותי במצב משבר האקלים. לעזאזל, טכנולוגיה יכולה להציל אותנו ממשבר האקלים. הכל עניין של להפנות את המשאבים לכיוון הנכון, לתת תמריצים לחברות הייטק לפתח טכנולוגיות ירוקות ולא לשים להם רגליים. ישראל נחשבת מובילה בעולם ההייטק. ההיגיון שלנו אומר שההמצאות הכי מובילות צריכות לצאת מכאן, בכל תחום, אז גם בתחום האקלים. ומשום מה, זה לא קורה. יש משפט שאומר שאם אתה לא חלק מהפיתרון, אתה בהכרח חלק מהבעיה. אז זה מה שאנחנו רוצים להיות עכשיו, חלק מהבעיה?

יש אנשים שרוצים להיות חלק מהבעיה (לא אנחנו). כמו סטיבה, המיליונר הישראלי שטס שיגור תענוגות לחלל. אמ… צר לנו לבשר לך סטיבה ולשאר האנשים שרוצים לטוס לחלל לפאן – הטיסות שלכם לשם? הורסות לנו פה. וכמו אנגליה, שמקימה מכרה פחם חדש. או האנגלים המוזרים, שכל אדם שישי אצלהם מכחיש את הקשר (הברור) של בני האדם למשבר האקלים. למה? אפשר דיי? תודה.

יש כאלה שרוצים להיות חלק מהפיתרון, גם על חשבון סיכון המצב הכלכלי של המדינה שלהם. כי ככה זה נשמעת לנו ההחלטה האמיצה של ממשלת הולנד – להפחית את כמות הטיסות בשדה התעופה שיפול, שדה התעופה השלישי העמוס ביותר באירופה. בעינינו, זה מאוד אמיץ. לעניות דעתנו, לצעד כזה יהיו השלכות על כלכלת הולנד. ההצהרה של נשיא קולומביה החדש היא גם דיי אמיצה ואנחנו מקווים שהיא לא גרינווש והבטחות שווא. הוא מבטיח להשאיר את הדלקים הפוסיליים בקרקע. מה שאומר שלא יהיו שם קידוחי נפט, פצלי שמן, אסדות גז ושאר שמות מלחיצים כאלו.

פתרונות אנרגיה – ספינה ענקית שיוצרת אנרגיה מגלי האוקיינוס. לא, נו, זה לא רעיון שלנו, זה לא משהו שהגינו עכשיו ואנחנו לא מציעים הצעות. זה קורה. זה חי ונושם בקנדה הצפונית – האי נובה סקוטיה קיבל החודש חשמל מספינה כזאת! מה שנקרא – אנרגיה ירוקה. אנחנו לא הצלחנו להבין מהכתבה מה הסכנה הטמונה לחיות הימיות, אם יש בכלל סכנה כזאת. אבל התלהבנו לקרוא, כי אנחנו אוהבים רעיונות חדשניים שנועדו לשפר את סיכויי ההישרדות של המין האנושי. עוד פיתרון אנרגיה – הפקה נקייה וזולה של מימן. חוקרים בהובלת חוקר מאוניברסיטת ת”א בנו תוכנית שלמה לפיתוח דלקים ירוקים, בשאיפה לקבל את ההזדמנות להשתמש בה ושגם אחרים יוכלו לעשות כמוהם. מימן זה פיתרון נהדר לגז “הטבעי” ולדלקים פוסיליים אחרים, במיוחד אם אפשר להפיק “מימן ירוק” מה שנקרא. ואפשר להיות אנגליה – להקים לווין שימדוד בדיוק מפתיע את משבר האקלים. תגידו רגע, חברינו הסביבתנים מביני העניין, מה דעתכם על פיתרון שרבים חוששים להעלות על בדל שפתיהם – אנרגיה גרעינית? תראו. אנחנו לא גיבשנו דעה. הסכנה באנרגיה גרעינית היא בלתי נתפסת, במידה ומשהו קורה. אבל המידה הזאת היא קטנה מאוד, הסבירות שמשהו יקרה במפעל לאנרגיה גרעינית הוא משמעותית יותר קטן מלהיות בתאונת מטוס, לצורך העניין, בין כלי התחבורה שנחשבים לבטוחים ביותר. אנחנו יודעים מה תגידו. “אבל מה עם צ’רנוביל ופיקושימה?”, ואתם צודקים. אבל אם תסתכלו על ההיסטוריה ותחקרו, תראו שכמות התאונות במתקנים גרעיניים היא כמעט אפסית. ההרס הוא בלתי נתפס והסביבה המקומית, בני האדם, החיות והצמחים, סובלים מתופעות לוואי וריקושטים למשך עשרות שנים אחרי זה. זהו שיקול שיש לקחת בחשבון, אין ספק. נקודה נוספת: ניתן להפיק כמויות אדירות של אנרגיה מיחסית קצת חומר גרעיני. כל ההסבר הזה הוא בעצם בנייה לטכנולוגיה חדשה שמפתחים – מתקני התפלה גרעיניים! הם שטים על המים ומתפילים מים, ועל הדרך גם יוצרים אנרגיה. הם צפים ויכולים להגיע לאיים מרוחקים ולהתיישבויות חוף לא נגישות ולספק להם מים ואף חשמל. מה דעתכם על דבר שכזה?

פתרונות מזון – פודטק. מסתבר שישראל היא מעצמת פודטק. אבל האייטם הבא הוא מארצות הברית מוכת הברכות. מדענים מפתחים יבול שיהיה עמיד לשיטפונות והצפות. לא אורז.

בעלי חיים – דובי הקוטב בסכנת הכחדה, את זה כולנו יודעים. ידעתם שנמצאה אוכלוסייה חדשה סודית של דובי קוטב? איפשהו במיקום שנחשב לבלתי אפשרי במקום בלתי אפשרי בעצמו – גרינלנד. והנה משהו שלא שמענו הרבה זמן – חדשות טובות מברזיל. תוכי מקאו חזרו לטבע לאחר שנכחדו ממנו. וזאת בזכות מאמצי שימור כבירים. הם לא חזרו על דעת עצמם…

ונסיים עם חדשה מרעישה:

תמנונים – כמה הם דומים לבני האדם? כנראה שיותר משאנחנו חושבים. חוקרים באיטליה מצאו דימיון מפתיע בין מוח אנושי למוח תמנוני. מעניין…

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן