מה היה לנו החודש – יולי 2020

קיץ 2020.

איזה קיץ! בהחלט לא מה שאנחנו ציפינו. מה איתכם?

אנחנו מנסים להביא לכם את כל העידכונים הכי חמים הנוגעים לעולם הקיימות וה’עשו זאת בעצמכם’, מבלי להכביר במילים ומבלי לגעת בפוליטיקה. אך קשה שלא לציין, ולו במשפט אחד, את ההתעוררות הגועשת שאנחנו רואים וחווים, הן ברחובות ישראל וברחבי הרשת, ובתקווה גם בבתי ישראל ובחיים הפרטיים של כל אחד ואחת מאיתנו.

עשרות אלפי מפגינים ברחבי הארץ במוצ”ש:  קשה להתעלם מכך ולא לציין זאת. בשבת האחרונה (8/8/20) היו 40 אלף מפגינים בכיכר פריז בירושלים בלבד! ועוד כ-100 אלף מפגינים ברחבי ישראל, בת”א, בצמתים ובגשרים, בקיסריה. כל הכבוד! אנחנו בבידיים מעריכים את כל המפגינים, חלק מהצוות אף יוצא להפגנות באופן קבוע, אך בכל זאת אנחנו מפצירים בכם: אל תפסיקו מהעשייה שלכם! עם כל ההפגנות והטירוף שקורה בתקופה האחרונה, אל תפסיקו ליצור, אל תפסיקו לחלום ותמשיכו לייצר עבור כולנו אלטרנטיבות לחיים טובים יותר. זה עלינו לעשות זאת.

 

ונחזור למה שמעניין אותנו:

חדשות 12: במקרה צפינו הערב (יום א’ 9/8/20) בחדשות 12 וראינו כתבה על בחור בשם אופיר, שמנקה את חוף הקשתות בקיסריה וחוף דור עם האחיינים שלו. זה גם פורסם ושותף ברחבי הפייסבוק ובקבוצות כמו “אפס פסולת ישראל”. הכתבה בחדשות 12 המשיכה ודיברה על זיהום הים, על כמות הפלסטיק בים התיכון ובים האדום, על אפליקציה חדשה של החברה להגנת הטבע בשם SEAWTACH שמאפשרת לכל אחד מאיתנו לדווח על אשפה שנמצאת בקרבת הים. בנוסף סיפרו על ספינה של EcoOcean שעליה יש רובוט שניתן באמצעותו לנקות את מעמקי האוקיינוס ואף לקחת דגימות. לפי הדגימות, כמות המיקרופלסטיק בים התיכון בישראל היא פי 10 מהכמות הממוצעת בעולם, ולכן דובר על אפשרות לאסור הכנת פלסטיק וחד פעמי לחופי הים בישראל. כתבה מרתקת. בהמשך נפרסם כאן קישור לכתבה.

תכנית הוליסטית עירונית להתמודדות עם משבר האקלים – חלום או מציאות?  השבוע הושקה, בעיריית תל אביב, תכנית הוליסטית ומקצועית ביותר להתמודדות עם משבר האקלים, בדגש על קירור העיר וניהול המים בעיר.  בכך תל אביב מצטרפת לרשימה מכובדת של ערים בעולם שגם אימצו תכנית כזאת, כגון: פריז, ניו יורק וסידני. כוחה וייחודה של התכנית הוא בכך שהיא מציבה בפני היחידות השונות בעירייה יעדים קונקרטיים ומידיים למימוש. או לפחות ככה אנחנו מקווים. אם מעניין אתכם לקרוא עוד, כאן התכנית המלאה.

אושר: התקנת פאנלים סולאריים על פרגולות ללא היתר בנייה: אז יש משהו קטנטן וטוב שעשה אריה דרעי, שר הפנים, והוא לאשר התקנת פאנלים סולאריים על פרגולות ללא היתר בנייה. זהו צעד קטן מאוד בדרך לאנרגיה מתחדשת, ואנחנו מלאים תקווה שזה לא ייפסק שם! אמנם זהו לא ניצחון ואל לנו לשמוח מידי, אבל חשוב לציין זאת, לדעתנו.

חלופה אמיתית לפלסטיק, המצאה ישראלית? לאחרונה פורסם מחדש סרטון שכבר ראינו בעבר, על אישה ישראלית שהמציאה חלופה לפלסטיק: זה נראה כמו פלסטיק, זה מרגיש כמו פלסטיק, זה מתפקד כמו פלסטיק, רק שזה לא פלסטיק – כי זה מתמוסס במים ומתכלה בטבע, ובמהירות יחסית. האם אכן היא המציאה חלופה לפלסטיק? האם ההמצאה המבורכת של האישה הגאונה הזאת אכן פותרת את בעיית הפלסטיק? אנחנו בבידיים קצת סקפטיים, ובכל זאת, זהו פרויקט מעניין. מוזמנים לראות עוד על כך בסרטון הבא של נס דיילי, בעברית.

צמח נכחד התגלה לראשונה מזה 90 שנה בעמק יזרעאל!  במסגרת המאמץ לשימור השטחים הפתוחים בעמק יזרעאל, ערכו סקירה במשך כשנה של הנוף, החי והצומח, המסלע והקרקע, המסדרונות האקולוגיים ואתרי המורשת של העמק, שבמסגרתו עלה הגילוי הנפלא אודות צמח הסמר הענף, שעד רגע הגילוי נחשב לנכחד מן הארץ. תגלית מרעישה זו היא הוכחה נוספת לכך שהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יחריב לא רק את העמק של כולנו, אלא גם בית-גידול חיוני עבור צמחים ובעלי-חיים רבים.

שדה תעופה בינלאומי שני בישראל:  כל הכבוד לשרה מירי רגב שקיבלה היום (9/8/20) החלטה חשובה לא להקים שדה תעופה בינלאומי שני בעמק יזרעאל, אלא להקימו בנגב, בבסיס נבטים. הן תושבי הדרום והן תושבי הצפון מברכים את השרה על כך שקיבלה החלטה שתביא לתושבי הדרום 20,000 מקומות עבודה ובאותה נשימה לא תחריב את העמק שהוא חלום, הלוא הוא עמק יזרעאל הירוק והיפה שלנו. את המאבק כנגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל ניהלו ביחד תושבי הצפון והדרום, כל הכבוד להם על התושיה! מוזמנים לקרוא על כך עוד בפוסט בפייסבוק של העמוד “נגד הקמת שדות תעופה בעמק יזרעאל”.

צבי ים קטנטנים: אבקועים עושים את צעדיהם הראשונים בחייהם אל עבר הים! התרגשות גדולה! מאחלים להם חיים בטוחים ונטולים מפלסטיק וכימיקלים. רוצים לראות במו עיניכם? בסרטון הזה של אנשי הים התיכון.

האם שתילת עצים יציל אותנו ממגיפות? מחקרים חדשים מראים שכן, שהגדלת מספר העצים בעיר עשויה למנוע מקרי מוות ואף לסייע להיאבק בנגיפים, וזאת משום שחשיפה לסביבה ירוקה משפרת את יכולתה של מערכת החיסון להילחם בנגיפים. אפשר לקרוא על כך עוד כאן.

אקוטופיה + עמותת “ונטעת”:  אנחנו גאים בשותפים שלנו לקהילה ולעשייה הירוקה על הפרויקט המטורף שהם מרימים! הקמת 100 גינות ערי יער ומשתלות עצים במאה מרכזים שיקומיים ברחבי הארץ. לכן עכשיו, יותר מתמיד, הם זקוקים לעזרה שלנו. חזון העל שלהם הוא ליצור ערי יער בכל הארץ. המרכזים הירוקים יהפכו למנועי צמיחה של ערים ירוקות, קהילתיות, ובריאות ויאפשרו לאוכלוסיות המוחלשות להיות חלק מרכזי בהנעת הפרוייקט. בכל גינת יער תקום משתלת עצים ואת העצים והצמחים ינטעו ברחבי הערים – על גגות, מרפסות, חצרות, מגרשי חניה, רחובות, ופארקים. אז איפה אנחנו נכנסים לתמונה? אקוטופיה פותחים קמפיין הדסטארט ענקי בשבועות הקרובים, קמפיין גיוס המונים בשביל לממן את הקמת מאה המרכזים ושלוש משתלות עצים קהילתיות. בואו תקראו על כך עוד ותראו איך אתם יכולים לתרום.

קאו ביוגז:  בקיבוץ להב החליטו ליישם את מה שאנחנו הבנו מזמן ולהפוך את זבל הפרות שלהם לחשמל המופק מביוגז. עלות הקמת המתקן: 12 מיליון שקלים. המתקן מיועד לשרת את קיבוץ להב והקיבוצים השכנים ויחל לפעול בעוד כתשעה חודשים. למידע נוסף לחצו כאן.

חשבתם פעם להפסיק לחפוף את השיער?  אדל עם ה’ (בתרגום חופשי) מסבירה לנו בסרטון יוטיוב קצר ונחמד איך היא שרדה מעל לשנה מבלי לחפוף את השיער שלה כלל! גם לא בחומרים טבעיים! ואיך השיער שלה נראה, אתם תוהים? תסתכלו בסרטון.

אזהרת גרין-וואש! שטראוס השיקה ליין מוצרים חדש – ירקות באריזות קרטון ניתנות למיחזור. הליין של שטראוס כביכול אמור להיות אלטרנטיבה לפחיות שימורים. האבסורד במהלך של שטראוס הוא שגם מתכת ניתנת למיחזור, בקלות רבה יותר מקרטון והרבה יותר פעמים מקרטון. אז מה הרעיון מאחורי המהלך של שטראוס? אנחנו מכריזים על כך כגרין-וואש מובהק.

 

ועל הצד הקצת פחות חיובי של הדברים:

אסון אקולוגי בגן עדן: שוב מיכלית נפט טובעת ומזהמת את אחד המקומות היפים בעולם. והפעם: מאוריציוס. מכלית יפנית שעלתה על שרטון גרמה לדליפת נפט בהיקף עצום, בין האסונות הגדולים שידעה מאורציוס. עצוב. גם על כך דיברו בחדשות 12 הערב.

המצב באמזונס מחמיר:  עברה מעל לשנה מאז שנגה צ’רטקוף כתבה מאמר בשני חלקים על השריפות באמזונס (חלק א’ / חלק ב’) ולצערנו הרב מאוד, המצב לא השתפר, אדרבא, משבר הקורונה העולמי דחק את ההתעסקות באמזונס והמאבק על שמירתם אל השוליים. לא רק את המאבק הזה דחק משבר הקורונה, אלא גם את משבר האקלים. כשיש מגיפה, אין משבר אקלים? אם נשיא ברזיל לא ישנה את דרכיו ובמהרה, בעוד 20 שנה ייעלמו יערות האמזונס כליל, כך מדווחים לנו בגלובס. וכולנו נצטער על כך.

 

מקווים שלמדתם כמה דברים חדשים מסיכום החודש שלנו. שמחנו לעשות אותו עבורכם, ונתראה בחודש הבא.

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן