מה היה לנו החודש – אפריל 2022

היי שלום וברוכים הבאים לבלוג של בידיים!

הפעם נסקור את חודש אפריל 22 ונראה מה הוא הביא איתו, מעבר לאבק ואובך. האביב הגיע ואיתו נקיונות, וכמובן, פסח, פסחא ורמדן (קרים). ועם הנקיונות וכל החגיגות מגיעות ערימות עצומות של פסולת, ועם האובך מגיע חשש מקיץ חם וארוך במיוחד. אנחנו כאן כדי לעדכן אתכם בכל החדשות המעניינות של עולמות הקיימות, האקלים, האקולוגיה והעשו-זאת-בעצמכם. Our specialty…

וכעת, לכותרות:

בהצלחה בכביש: בתחילת החודש, שר האוצר ליברמן ושרת התחבורה מיכאלי הצהירו על רפורמה בתחבורה הציבורית. לעניות דעתנו, אם אכן רפורמה כזאת תצא לפועל, זה יהיה נהדר. בין היתר, קשישים מעל גיל 75 יורשו לנסוע בחינם, עלות נסיעה באוטובוס עירוני תהיה קבועה בכל הארץ וכך גם המחיר של חופשי חודשי שיהיה ארצי. נשמע מעניין. אבל כמו כל דבר בחיים, גם הרפורמה הזאת לא תפתור את בעיית הפקקים ולא תעלה את כמות המשתמשים בתחבורה הציבורית, כך מסבירים לנו בכתבה במגזין זווית. חברה נוספת הצטרפה לטרנד ייצור רכבים חשמליים לחלוטין – שברולט. ידיעה נוספת בתחום התחבורה – לראשונה בישראל, משרד התחבורה מאפשר להסב מכוניות ישנות מדלק לחשמל.

מעז ייצא מתוק? טייקון אוסטרלי ישקיע מלא מילארדים של כסף במימן ירוק עבור גרמניה בשאיפה, בין היתר, להחליף שליש מהגז המיובא מרוסיה. המלחמה הרוסית באוקראינה עוד נמשכת, כבר חודשיים ועדיין סופרים. הסוף טרם עתיד להיראות באופק, וכל זה משפיע על הכלכלה העולמית שמשפיעה בעצם על כל חלק בחיינו, ומה שלנו אכפת ממנו – על הסביבה. אנחנו מקווים שלטובה. גרמניה מאוד מעוניינת להפחית את תלותה בגז הרוסי. בין היתר, אנחנו שומעים יותר ויותר דיבורים על כך שישראל תחליף חלק גדול מהגז המיובא מרוסיה. בשורות שאמורות לשמח אותנו כי ייאיי לכלכלה הישראלית, אבל הן לא ממש משמחות אותנו כי בוווו לים התיכון ולחופי ישראל.

תיעוד היסטורי: דג שמש מגובשש נצפה בשמורה הימית ליד אשדוד. מדובר ברגע נדיר מאחר ודגי השמש ידועים כדגים גדולים השוחים במים טרופיים. הדג המגובשש הוא הגדול ביותר מסוגי דגי השמש ויכול להגיע למשקל של עד שני טונות!

סיבה למסיבה: שמעתם על עוזניית הנגב? חובבי הציפורים שבינינו בוודאי מכירים את השם, שכן זהו דורס גדול שנהג לקנן בישראל בעבר אך כמעט שלושים שנה נמצא בסכנת הכחדה ואף חדל להתרבות בישראל. הסיבה למסיבה היא כי סוף סוף בקע גוזל של המין הנדיר הזה בארצנו הקטנטונת! שיתוף פעולה עם איחוד האמירויות אולי ויחזיר את הדורס הנפלא הזה לחיק הטבע הישראלי במדבר יהודה ובנגב. איימן.

טכנולוגיה מתקדמת: זה קצת חפירה, אבל בקצרה – באוניברסיטת חיפה המציאו טכנולוגיה חדשנית שמצליחה להעביר תשדיר קול מהיר וברור מישראל לקפריסין, לעת עתה. למה זה מעניין אותנו? הטכנולוגיה הזאת מפחיתה את הפגיעה מעוצמות שידור גבוהות בבעלי חיים ימיים. זה מה שחשוב לנו, שנוכל למצוא פתרונות לחיות בעולם הזה עם כמה שפחות נזק ליצורים חסרי ישע ולטבע. תודה.

הנדסת אקלים: מושג שאנחנו שומעים יותר ויותר, בין אם מבוסס או ניזון מקונספירציות. ואכן תחומים רבים נחקרים בשנים האחרונות כדי להיאבק בתופעות ההרסניות של שינויי האקלים. הנושא החם בכותרות כיום –  הנדסה סולרית – Solar Geoengineering. כ-300 מדענים ברחבי העולם חתמו על מסמך רשמי בו הם מבקשים בכל תוקף לאסור טכנולוגיה שכזאת ולא להמשיך לחקור אותה. לעניות דעתם, מדובר בסכנה ממשית להמשך קיומנו.

אוויר נקי: נכון תמיד רציתם לדעת אם זה אמיתי או מיתוס שכשישנים עם צמחים בחדר השינה הם גוזלים את החמצן בלילה בזמן שהם לא עושים פוטוסינתזה? נכון תמיד רציתם לדעתם אם יש צמחים שבאמת מנקים את האוויר שאנו נושמים? אז עכשיו יש מחקרים שיוכיחו שכל זה אמת ולא חלום, במאמר של מגזין זווית.

האביב בפתח: עצים וצמחים שונים ברחבי העולם פורחים מוקדם יותר בכל שנה. מחקר בריטי מעמיק שפורסם מגלה את הסכנות הממשיות של פריחה מוקדמת – הפרחים פורחים כשהחיות המאביקות טרם פעילות. התופעה עלולה ליצור בעיה רצינית בהמשכיות מינים שונים של עצים וצמחים התלויים במאביקים כדי להמשיך לשרוד. בישראל אנחנו עדים לפריחה מוקדמת לעיתים עוד בדצמבר! מאחר ומזג האוויר הפכפך, עצים רבים פורחים מוקדם ונפגעים קשות בשל גלי קור שמגיעים בהמשך.

הקשר בין אקלים לעבדות: במגזין זווית פרסמו מאמר חשוב במיוחד, לדעתנו, על הקשר בין משבר האקלים לעבדות. כשאנחנו חושבים על עבדות אנחנו חושבים על סחר העבדים הבינלאומי שהוצא מהחוק במאה ה-20. לצערנו הרב, העבדות עדיין קיימת, ובשמה המחודש היא נקראת “עבדות מודרנית”. איך משבר האקלים קשור לעבדות מודרנית? ישנן שלוש סיבות מרכזיות: 1. אסונות טבע. 2. חוסר יציבות אקלימי. 3. הגירה רחבה בשל סיבות אקלימיות.

סביבת עבודה בריאה: סובלים ממיגרנות במהלך העבודה? יש סיכוי גדול שזה לא בגלל הבוס המעצבן או המנהלת הקשוחה אלא בגלל האוויר בחלל בו אתם עובדים. חברה ישראלית פיתחה מכשיר טכנולוגי שבודק ומנטר את איכות האוויר בחללים סגורים. המכשיר מנטר מרכיבים שונים של איכות האוויר: ריכוזי פחמן חד-חמצני ודו-חמצני, ריכוזי חלקיקים נשימים, רעש, טמפרטורה, לחות, תאורה ועוד.

מה יהיה עם היער: האם יערות העולם זקוקים לעזרתנו? מחקר ישראלי חדש מצביע על קושי רב להעמדת דור חדש של עצים שיחליף את העצים הזקנים, וזאת בעקבות ירידה משמעותית בכמות המשקעים. בגינות פרטיות הבעיה פחות מורגשת, אך מה יהיה עם היערות, החורשות והג’ונגלים שלנו? מחקרים אחדים מצאו כי פיל היער האפריקני הוא נכס נדיר לשימור אחת המערכות האקולוגיות היציבות ביותר על פני כדור הארץ. לדאובננו, עדיין צדים אותו והוא נמצא בסכנת הכחדה, יחד עם יתר מיני הפילים של העולם. חיה כה קסומה.

מה יהיה עם המים: הנחלים והמעיינות בישראל גוססים ולא מצליחים להשתקם. הסברה היא שיש להחזיר את הביצות ואת ימת החולה כדי לשקם את הנחלים והמעיינות, וכך גם את כל הטבע הישראלי.

ובינתיים, בבית המשפט: עמותת צלול ביחד עם נוער למען האקלים הגישו עתירה בעניין תכנון המרחב הימי בעידן של משבר אקלים. בדיון השני על העתירה השופט דרש לשכתב את המסמך כך שיתייחס באופן רציני למשבר האקלים ולהגישו מחדש עד ה-15 ביוני. קצא”א אהובתנו (לא) נקנסה בסכום של מעל ל-1.5 מליון שקלים על פשעיה בזיהום נחל צין. עברו 11 שנים מהפשע ואמנם מספר בכירים בחברה נקנסו גם כן, אך גזר הדין או אפסי לעומת הנזק האדיר שנגרם – שטח בגודל של כ-60 דונם בנחל צין ובסביבה זוהם בכ–722 אלף ליטרים של דלק סילוני.

אנרגיה מתחדשת: המפעל הגדול ביותר לפאנלים סולאריים דו-צדדיים הוקם ביוון וייספק חשמל לכ-75 אלף בתים.

אקדמיה ואקלים: כל הכבוד לאוניברסיטת בן-גוריון שמושכת את השקעותיה בפחם ובנפט ומתכוונת להסיטן ולהשקיען באנרגיות מתחדשות.

אנשים ואקלים: כתבה מרגשת ב-YNET על אחת הקבוצות הפעילות ביותר בשנים האחרונות בתחום האקלים – הורים למען האקלים. כל הפעילות שלהם, מי הם, למה הם, ואיך אפשר להצטרף אליהם, גם אם אתם לא הורים. כתבה נוספת באותו המגזין על אומן דיגיטלי – כרמל הורוביץ – שמלמד ומחנך על משבר האקלים באמצעות אנימציות שובות לב. גיק מחשבים וקצין קומנדו לשעבר נפגשים, ולא, זאת לא התחלה של סרט של מארק וולברג או רייאן ריינולדס. זאת ההתחלה של כתבה שמספרת לנו על יוזמה שהגניבה אותנו – מנקים את הטבע ומקבלים על זה כסף וירטואלי שאיתו ניתן לרכוש דברים! SAY WHAT?! דבר כזה will make Israel green again! או צהובה. כי תכלס הצבע הטבעי השולט פה רוב השנה הוא צהוב. האמן שממחיש את משבר האקלים באילוסטרציות שלו. אזהרת טריגר: יש שם כמה דברים מטורפים וכמה דברים מלחיצים.

 

נחמד מאוד לסיים את הבלוג בתחושה שיש אנשים אדירים שם בחוץ שעושים דברים באמת נפלאים.

הלוואי ולא היה משבר האקלים.

שיהיה חג עצמאות שמח לכולם וסעו ברכה.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן