הדור הבא: Xmind (מפות חשיבה)

טכנולוגיה מתקדמת

חצי שנה אחרי שהתחלתי להשתמש במפות חשיבה באופן יומיומי, נראה לי שמצאתי את “הגביע הקדוש” – תוכנה נפלאה בשם Xmind. היא עושה ה-כ-ל. קצת על התוכנה, והצגה של עשרת הפיצ’רים החשובים ביותר לדעתי, שישכנעו אתכם למה זו התוכנה בשבילכם (וכן, גם קישור להורדת התוכנה, ברור…)

על מפות חשיבה

על מפות חשיבה והשימושים בהן, כתבתי כבר כאן, בהתלהבות יתרה, ונכון לומר שההתלהבות עוד לא שכחה. הבעיה הייתה למצוא את הכלי הנכון בשבילי. לוח מחיק וטושים זה טוב, אבל עד גבול מסויים. הייתה לי חסרה התכונה של לשמור את העבודה ולפתוח אותה מאוחר יותר, ולהוסיף לה עוד קצת. דפי A4 הם לא ממש אופציה עדיפה עבורי – הם טובים לסקיצות אבל משהו בדפים מבלגן אותי. הבנתי שעקב השימוש הרב שלי במחשב, תוכנת מחשב טובה היא פתרון אידיאלי עבורי.

ואכן, מצאתי כמה וכמה תוכנות שונות, חלקן און-ליין (תכנה שיושבת באינטרנט, כאתר) וחלקן אוף-ליין. בקצרה אסכם שבהשוואה בין כל התכונות שמצאתי, ולאחר שצברתי שעות שימוש בתוכנות שזכו לעלות לשלב הבא, תוכנה אחת בלטה מעל לכל השאר – Xmind.

קצת על התוכנה

Xmind היא חלק משירות רחב יותר, שעיקרו ב”productivity software tools and service”, יענו – כלים ותוכנות ליעילות. השירות כולל את התוכנה הבסיסית החינמית, שמכילה בתוכה גם שירותים מסויימים בתשלום (מה שנקרא Xmind Pro), ושירות אינטרנטי של שיתוף המפות על גבי הרשת – XmindShare (אם כי שירות השיתוף לוקה בחסר).

מה שנפלא בתוכנה הוא שהתוכנה הבסיסית היא מדהימה, והשירותים בתשלום נוגעים בעיקר בצרכים של הקהל העיסקי (שיתוף און ליין של המפות, עבודה של שניים או יותר בו זמנית בזמן אמת, ועוד). אני עוד לא ניסיתי את השירות בתשלום, ונראה לי שיש לו הרבה מה להציע, אך התוכנה החינמית ממש מוצלחת גם בלי זה, ועונה על רוב צרכי. היא בטוח מוצלחת יותר מהרבה תוכנות אחרות שפגשתי.

מה כל-כך מוצלח בה? ובכן… לפי סדר החשיבות (שלי):

תמיכה מצויינת בעברית

עד כה, כל תוכנות מפות החשיבה שנתקלתי בהן, התייחסו לעברית (וככל הנראה גם לערבית) בצורה מזעזעת. במקרה הטוב, הייתי צריך להקליד את העברית הפוך, במקרה הרע העברית בכלל לא הייתה אפשרות. בשונה משאר תוכנות מפות החשיבה, התמיכה בעברית מצויינת. סימני פיסוק יוצאים הפוכים אך זה לא כל-כך מפריע, ודי פשוט להתגבר על זה.

התמיכה בעברית באפשרות של הוספת פתק דורשת (משום מה), שינוי של צבע הכתב מברירת המחדל (שהיא שחור) לצבע… שחור(!), ולאחר מכן, ניתן לראות את העברית.

כך גורמים לעברית להכתב כמו שצריך בתוך פתקכתיבה בעברית בתוך פתק - עובד!

מגוון אפשרויות לסידור (Structure) של המפה

לאותם אנשים וויזואלים (כמוני) שצורת סידור האלמנטים על הדף חשובה להם, בלחיצת כפתור ניתן להפוך כל מפת חשיבה וכל זרוע לאחת מתוך רשימה של עשר אפשרויות סידור שונות. ניתן אף לשנות את הסידור לאחר כתיבה המפה ותוך כדי (הסדר לא משנה את התוכן ודרך ההזנה שלו). בתמונה הצגתי כמה מתוך אפשרויות הסידור בהצגה של זרועות שונות בעלות אותו תוכן.

סגנונות מרובים למפה

שליטה גבוהה בעיצוב הזרועות

בכל זרוע וכל מפה ניתן להוסיף צבע לזרוע, לצבוע את הנושאים/תת-נושאים עצמם, לשנות את הפונטים, להוסיף תמונה כנושא/תת-נושא, ולהוסיף אייקונים מוכנים או אייקונים שעשיתם בעצמכם (Markers). פשוט וקל.

שליטה גבוהה בעיצוב הזרועות השונים

 

 

הוספת גיליונות באותו הקובץ

קובץ מפת החשיבה בxmind נקרא workbook ומכיל בתוכו את האפשרות ליצור אינסוף מפות חשיבה, אחת בכל גיליון (כמו הגיליונות באקסל). במעבר עכבר על הלשוניות בבחירת הגליונות נראה תצוגה מקדימה בתמונה מוקטנת של מפת החשיבה שבפנים, על מנת להקל על חיפוש המפה הנכונה. כך שבכל קובץ ניתן לרכז אין סוף מפות חשיבה שכולם קשורות לאותו פרוייקט.

הוספת אין סוף גיליונות באותו הקובץ

הכללות והקשרים

ברוב תוכנות מפות החשיבה שנתקלתי בהן, אין דרך טכנית לקשר בין נושאים/תת-נושאים מעבר ליחס הברור של נושא-אב אל נושא-ילד. ב-Xmind, הפיצ’ר הכללה (Boundary בתוכנה) מאפשר לנו להכליל נושאים יחד גם אם אינם על אותו זרוע, ומוסיף סביב הנושאים גבול צבעוני שעוזר לנו להבחין בהכללה. הקשר (relationship בתוכנה) מאפשר לנו ליצור קשר בין שני נושאים או יותר שנמצאים במקומות שונים על המפה, לעצב את החץ שמקשר ביניהם, ולכתוב תיאור ליחס ביניהם.

כך יוצרים הכללה - שימו לב לסמן העכברכך יוצרים הקשר - שימו לב לסמן העכבר

פוקס על נושא מסויים

כשמפת חשיבה גדלה, היא לעיתים יכולה להפוך למאוד מסורבלת ועמוסה, דבר שלעיתים יקשה עלינו בהמשך העבודה איתה. Xmind מאפשרת לעשות פוקוס על נושא מסויים (Drill down בתוכנה) כך שנצפה רק בכל הזרועות של הנושא והלאה, כשהנושא עצמו במרכז, בלי כל שאר התוכן של המפה. לאחר העבודה בקלות נוכל לחזור לראות את כל המפה, כשהתוכן החדש שנוספנו בעת הפוקוס מוצג עם המפה כולה.

כך עושים פוקוס על נושא מסויים - שימו לב לסמן העכברכעת אנחנו בפוקוס על הנושא, שימו לב לפירורי הלחם שמשמאל, מסמנים על המיקום שלנו בעץ

ייבוא וייצוא קבצים

Xmind מאפשרת ייבוא וייצוא קבצים אל ומתוכנות מפות חשיבה אחרות, וכן לייצא קבצים בתצורות תצוגה שונות כמו HTML או קובץ טקסט פשוט. ייצוא לPDF ולקבצים תואמים וורד אינם כלולים בגרסה החינמית, אך קיים מעקף קטן למי שעובד באובונטו (כמוני), שם תוכנת ההדפסה הקבועה במערכת מאפשרת להדפיס לקובץ וכך לייצא מפות ב-PDF .

ייבוא וייצוא לסוגי קבצים שונים

התקנה לכל מערכות ההפעלה החשובות

צוות Xmind דאג ליצור גירסאות לכל מערכות ההפעלה – Windows, Mac ואפילו Ubuntu ו-debian שהינם מערכות לינוקס. מצב זה מגדיל את שיתוף הפעולה הפוטנציאלי, בהשוואה לתוכנות שאין Cross Platform, ז”א תוכנות שלא עובדות כלל או עובדות באופן לא מספק על יותר מאחת משלושת מערכות ההפעלה החשובות.

התקנה לכל מערכות ההפעלה - ווינדוס, מקינטוש, ולינוקס (אובונטו + דיביאן)

תמונת ניווט מוקטנת

במפות גדולות במיוחד תגלו שאפשרות זו היא חשובה מאין כמוה. בעזרת אפשרות הoverview תוכלו לנווט בכל מפת החשיבה בגרירה זכוכית מגדלת על תמונת הניווט הקטנה. פשוט ונחמד.

ממעוף ציפור - תמונת ניווט מוקטנת כזכוכית מגדלת לניווט במפה הגדולה

אפשרות לעבוד מהתקן נייד

אני לא ניסיתי את זה, אבל Xmind מספקים גם גירסה ניידת של התוכנה, שגם היא Cross Platform (עובדת על שלושת המערכות). לפי טענתם, פשוט מעלים את התוכנה על Disk-On-Key ועובדים איתה מהיכן שרוצים. מכיוון שלא ניסיתי, לכן אני לא לוקח אחריות אם זה לא עובד לכם.

אפשרות לעבוד מהתקן נייד

סיכום

גם אם הצלחתי לשכנע אתכם וגם אם לא, אני ממליץ לכולם להוריד את התוכנה ולהתנסות בעבודה איתה. עד לפני חצי שנה, גם אני לא עבדתי עם מפות חשיבה. העבודה איתן נראתה לי מסורבלת. לאחר שמצאתי את Xmind הצלחתי לראות את היתרונות שהייתי עיוור להם בתחילה, ועד כמה הכלי הזה יכול לתרום לי. בין אם אתם אנשי חינוך, מהנדסי תוכנה, מאמנים אישיים או מתכנני פרמקלצ’ר (ובייחוד אתם, זה נכתב בשבילכם), מפות חשיבה עשויות לשנות (לטובה) את הדרך שבה אתם מתכננים, חושבים וזוכרים.

אה, כן – היא גם בקוד פתוח.

להורדת התוכנה, לחץ כאן.  להרשמה לשירות הpro של Xmind, לחץ כאן.

Xmind Affiliateגילוי נאות: אתר “בידיים” הוא אפיליאייט (משווק שותף) של Xmind. ז”א, כל אדם שמחליט להרשם לשירות ה-Pro דרך הקישור לעיל, ותעבור תרומה בסך 20% מסכום ההרשמה ל”בידיים”, וזה לא בא על חשבון הרוכש. אם עברה בראשכם המחשבה לרכוש את גירסת ה-Pro אשמח אם תחליטו לעשות זאת דרך הקישור הזה – כאן.

לתוכן זה נכתבו 14 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן