על רשתות זבובים

תיקונים ושיפוצים

אנו גרים בקומה הראשונה בבנין דירות תל אביבי, באזור משופע גינות וטפטופי מזגנים, ושנים סבלנו מזמזומים בלילה ומעקיצות, כשהילדים היו קטנים (ורגישים) חיינו עם טבליות לדחיית יתושים, קטלני יתושים חשמליים ובמקרים קיצוניים גם מרחנו באלתוש לפני השינה. אנו משתדלים לטפל במוקדי טפטוף עודפי מי השקיה ומזגנים, ולהזמין מדביר לשטחים הציבוריים בבניין מדי אביב, אבל ההקלה הגדולה הגיעה לאחר שלפני כמה שנים התחלנו בפרויקט רשתות זבובים, ועם סיומו הפכו חיינו כמעט נטולי עקיצות.

בהמשך למאמר קודם, הגיע הזמן לבדוק מה התחדש ומה יש לשפר ברשתות יתושים לבית.

אנו גרים בקומה הראשונה בבנין דירות תל אביבי, באזור משופע גינות וטפטופי מזגנים, ושנים סבלנו מזמזומים בלילה ומעקיצות, כשהילדים היו קטנים (ורגישים) חיינו עם טבליות לדחיית יתושים, קטלני יתושים חשמליים ובמקרים קיצוניים גם מרחנו באלתוש לפני השינה. אנו משתדלים לטפל במוקדי טפטוף עודפי מי השקיה ומזגנים, ולהזמין מדביר לשטחים הציבוריים בבניין מדי אביב, אבל ההקלה הגדולה הגיעה לאחר שלפני כמה שנים התחלנו בפרויקט רשתות זבובים, ועם סיומו הפכו חיינו כמעט נטולי עקיצות.
עצתי הגורפת לכל מי שמתקין חלונות חדשים – להזמין אותם עם רשת, ומי שמהסס – לפחות לתכנן את החלון עם מקום לרשת (בחלונות הזזה בדרך כלל פירוש הדבר הוא הכנת מסילה נוספת). יש כמובן גם פתרונות העשויים להתאים למרבית החלונות הקיימים. עיסוקנו פה בעיקר ב”עשה זאת בעצמך”, ומגיעות גם פניות משוכרי דירות שאינם מוכנים ויכולים להשקיע בפתרונות יקרים.

במאמר הקודם עסקנו בחלונות חדשים, ובתוספת כנפיים נעות או קבועות על חלונות קיימים. מוצר נפלא שהתוודענו אליו לאחר כתיבת המדריך, נקרא “וילון רשת נגד יתושים”, מתאים לדלתות עד רוחב מטר אחד בערך, והותקן אצלנו בשתי דלתות יציאה למרפסות. לאחרונה הופיע גם באיביי, גגלו “fly screen” (וסננו את מגיני הרוח לאופנועים).

6 ₪ וחודש המתנה למשלוח, ייקנו לכם רשת עם סקוץ’ סביבה, המתאימה לחלון. שימו לב על מה אתם מדביקים את המדבקות, כדי לא לגרום נזק לטיח סביב החלון, או לצבע מסגרת החלון. בכ- 20 ש”ח וחודש המתנה, יש לכם פתרון לדלת (אפשר גם לקנות בארץ, עולה בערך פי 4). קיצור או קיפול שולי הרשת למידת הדלת, קצת תיאום וכוונון של הנעצים או המדבקות סביב, ויש לכם וילון שאפשר פשוט ללכת דרכו, וייסגר אחריכם בקליק של המגנטים. לאחר כשנתיים של שימוש, אלה החסרונות שמצאנו:

  • הוילון אינו אטום סביב כמו רשת הנתונה בפרופיל. זבוב עשוי להסתנן פה ושם, ואם יש חתולים המטפסים על עצי החצר ומשם למרפסת שלכם, זה לא מה שיעצור אותם מלהיכנס הביתה.
  • משב רוח עשוי להביא לפתיחת הוילון, אם כי ברוח כזו מטבע הדברים היתושים מתקשים לעוף.
  • אחד הוילונות היה חשוף לשמש ישירה, ושוליו התפוררו לאחר כשנתיים (השוליים מחוזקים כדי לאפשר קיבוע בנעצים). תמורת 20 ₪ כאמור, החלפנו את הוילון.
  • מדי פעם נופלים מגנטים, ומוחזרים למקומם עם מעט דבק פלסטי.
  • ילד שובב, מעבר דרך הוילון עם חבילה גדולה ביד או סתם חוסר זהירות, עשויים לתלוש את הוילון. פה ושם נזקקנו לנעיצה מחדש בהיקף הוילון.

היתרונות – מחיר (קטן בסדר גודל או שניים, יחסית לכל פתרון עם מסגרת אלומיניום), קלות הרכבה, נוחות שימוש, מתאים למקומות שלא נוח או אי אפשר להתקין מסילה נוספת או דלת רשת על ציר. דלת נוספת תופסת מקום, בייחוד בכניסה למרפסת צרה.

הנה צילום דלת הרשת ביציאה מהמטבח למרפסת:

הנה צילום דלת הרשת ביציאה מהמטבח למרפסת

זו דלת פרופיל בלגי, ופנים הפתח (גליף) בגימור טיח צבוע. נעצים או מדבקות לא ייאחזו בטיח, ולמשקוף הדלת אי אפשר להתחבר כיוון שידית הדלת תבלוט ותפריע לוילון. הפתרון שנמצא היה חיבור לייסט עץ בדיבלים, סביב הפתח. ראו היכן מחובר הלייסט יחסית לקצה הוילון, להתאמה לרוחב הפתח:

ראו היכן מחובר הלייסט יחסית לקצה הוילון, להתאמה לרוחב הפתח

 

פרט חיבור בנעצים למשקוף עץ של דלת אחרת. דלת זו רחבה יותר ולכן הנעץ ממש בקצה הרשת:

פרט חיבור בנעצים למשקוף עץ של דלת אחרת. דלת זו רחבה יותר ולכן הנעץ ממש בקצה הרשת

 

 

והנה מראה המגנטים במבט מהמרפסת לתוך המטבח:

והנה מראה המגנטים במבט מהמרפסת לתוך המטבח

 

 

וילון הרשת לא מתאים לדלתות רחבות. יש לנו גם דלתות ברוחב 1.5 מ’, שלא מצאנו להן פתרון. יש פתרונות של רשת נגללת כלפי מעלה, או נאספת הצידה בגלילה או בצורת אקורדיון. פתרונות אלה עשויים להתאים כאשר לא ניתן להתקין כנף נוספת, אך יקרים לקניה ולתיקון.

גם בתחום הרשתות לחלונות האלומיניום שבביתכם יש מוצרים חדשים. האלומינצ’יק יספק לכם רשתות פלסטיות פשוטות. הן ניתנות לתיקון עצמי, זולות (בזמנו קניתי רשתות ב- 7 ₪ למ”ר) וקלות להשגה. חסרונן של רשתות אלה יתברר לכם כאשר תשוו את הבריזה הנושבת דרך חלון מרושת, לעומת המשב כאשר אותו החלון פתוח לגמרי. זו בעיה גם למי שבונה על הפחתת השימוש במיזוג האוויר, ע”י אוורור לילה. עוד שימו לב כי במבט החוצה מהדירה, הרשת תיראה בבירור.

מוצר מעניין בשם “רשת שקופה”, אמור לסייע בפתרון שתי בעיות אלה, מאחר וחוטי הרשת דקים יותר וצבועים בשחור מט. עד כה היו מחירי הרשתות השקופות לצרכן הפרטי שערורייתיים, ונמנעתי מלנסות או לסקר מוצר זה. הסיקור להלן באדיבות חברת בי.די.סולאר, המבטיחים למכור רשתות כאלה במחירים שפויים יותר. החברה מוכרת גם רשתות פוליאסטר העמידות בפני חיות בית, אישית אין לי צורך בכך ולא ניסיתי אותן, וכן משווקת כלי עבודה כמו הגלגלת בה נעשה כאן שימוש.

הנה צילום החלפת רשת בחלון אלומיניום:
פירוק הרשת הישנה ע”י הוצאת פס הגומי, תחילה בעזרת מברג שטוח קטן, ואחריו במשיכה. חלונות אלה בני פחות משלוש שנים ולכן השתמשתי שוב באותו פס הגומי. למי שלא ממהר, מומלץ לשקול החלפת פס הגומי בחדש.

פירוק הרשת הישנה ע"י הוצאת פס הגומי, תחילה בעזרת מברג שטוח קטן

חיתוך הרשת, רחבה בכ- 5 ס”מ מהפתח בכנף. חורני חותך בין המרצפות במרפסת, אדם רציני יותר חותך על שולחן עם פלטה עליונה המתאימה לחיתוך, וסרגל מנחה. אפשר לחתוך גם עם מספרים גדולים.

חיתוך הרשת, רחבה בכ- 5 ס"מ מהפתח בכנף

קיבוע פס הגומי באחת הפינות, יישור הרשת ומתיחתה. לנגר חובב יש כלים להחזיק את הפינה במקום, חשוב במיוחד בעת קיבוע רשתות גדולות:
קיבוע פס הגומי באחת הפינות, יישור הרשת ומתיחתה. לנגר חובב יש כלים להחזיק את הפינה במקום

למכשיר הכחול שתי גלגלות, אחת קמורה האמורה לשמש לדחיסת הרשת לחריץ ואשר בה כמעט ולא השתמשתי (דחיסת הרשת לפני קיבוע פס הגומי הפריעה לי בהמשך העבודה), והשניה קעורה ומשמשת לדחיסת פס הגומי לתוך החריץ לשם קיבוע הרשת. אפשר לקבע את הרשת גם בעזרת מברג שטוח, בעבר נעזרתי גם בצעצוע פלסטיק של הילדים שקצהו היה מעוגל, ורוחבו במידה המתאימה. בסך הכל אני חובב, ועובד רק לעצמי ובביתי, וייתכן שתעבורנה כמה שנים עד שאמתח שוב רשתות זבובים על מסגרות אלה. אילו כלי עבודה לקנות, מה לשאול ממישהו ואיפה אפשר לאלתר, זה החישוב שכל אחד עושה לעצמו, אבל מומלץ לשים יד על גלגלת המסייעת מאוד לעבודה ומזרזת אותה משמעותית. שימו לב בהמשך גם להערה על קריעת רשת עקב שימוש במברג.

אפשר לקבע את הרשת גם בעזרת מברג שטוח

סרטונים ביוטיוב ילמדו אתכם לגלול את המכשיר לכל האורך בבת אחת, או להדק בשלבים כאשר במצב המתואר בצילום הולכים דווקא לכיוון החלק העליון של התמונה, לכיוון הפס המוטבע. ניסיתי את שתי השיטות ואין לי העדפה מיוחדת. קבלן אלומיניום המליץ לי להשרות את פס הגומי בקערת מים חמים לפני העבודה. שימו לב לשני מקרים בהם קרעתי את הרשת – כאשר דחסתי את פס הגומי עם מברג שטוח קטן בפינה במקום בו לא נכנסה הגלגלת, וכאשר הפעלתי כוח על הגלגלת תוך תנועות מהירות קדימה ואחורה. עבדו במתינות.

שימו לב לשני מקרים בהם קרעתי את הרשת – כאשר דחסתי את פס הגומי עם מברג שטוח קטן בפינה במקום בו לא נכנסה הגלגלת, וכאשר הפעלתי כוח על הגלגלת תוך תנועות מהירות קדימה ואחורה

סדר העבודה הוא: הנחת הרשת על המסגרת, קיבוע אחת הצלעות, קיבוע צלע ניצבת לה, ואחר כך שתי האחרות תוך כדי מתיחה קלה. שימו לב כי דחיסת הרשת לתוך החריץ מותחת את הרשת עוד יותר, בידקו בכל שלב כי הרשת לא זזה ונותרה מספיק רשת חופשית סביב. פספסתם? לא נורא – פרקו הכל וקבעו שוב את הרשת. לאחר סיום קיבוע הרשת סביב המסגרת לשביעות רצונכם, חתכו את עודפי הרשת בעזרת סכין יפנית:

לאחר סיום קיבוע הרשת סביב המסגרת לשביעות רצונכם, חתכו את עודפי הרשת בעזרת סכין יפנית

לאחר סיום קיבוע הרשת סביב המסגרת לשביעות רצונכם, חתכו את עודפי הרשת בעזרת סכין יפנית

בהמשך החלפתי רשת שהודקה בסיכות למסגרת עץ, ראו תהליך הביצוע במאמר הקודם. לא הרגשתי הבדל בעבודה, למעט צורך לשים לב בעת חיתוך שיירי הרשת סביב המסגרת. במסגרות האלומיניום מוחזקת הרשת באופן רציף בעזרת פס הגומי ולכן ניתן לחתוך את עודפי הרשת סמוך לפס הגומי ובמהירות. במסגרת העץ קיים רווח בין הסיכות ולכן יש להיזהר בחיתוך, להחזיק את הרשת ישרה אך לא מתוחה, ולהיעזר במספריים קטנים היכן שצריך.

והנה השוואה בין רשת רגילה לרשת שקופה של בי.די.סולאר, במבט החוצה. בחדרי הילדים שני חלונות זהים. הסרתי את הכנפיים המזוגגות והנחתי על המסילות את שתי כנפי הרשת – אחת עם הרשת החדשה ואחת עם הישנה. לאחר מכן החלפתי במיקום הכנפיים כדי לשלול אפשרות שההבדל מקורו באיזו הצללה או שינוי זווית האור. ראו ושפטו בעצמכם:

השוואה בין רשת רגילה לרשת שקופה של בי.די.סולאר, במבט החוצה

השוואה בין רשת רגילה לרשת שקופה של בי.די.סולאר, במבט החוצה

השוואה בין רשת רגילה לרשת שקופה של בי.די.סולאר, במבט החוצה

לסיכום עניין הרשתות השקופות, הרשת אכן בולטת הרבה פחות לעין, ואכן דקה יותר מרשת רגילה, מה שאמור להתבטא ביעילות האוורור בקיץ.

 

לתוכן זה נכתבו 19 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן