בניה בקש זה (קש)קל!

טכנולוגיה נאותה

אני רוצה לחלוק אתכם את אחת משיטות הבנייה הטבעית הכי פשוטות ואהובות עלינו בחווה ואדם, שמשום מה לא זכתה למדריך עד היום. בחווה ישנם פרויקטים רבים העוסקים בבניה טבעית בכל מיני שיטות וחומרים על מנת להציג לקהל כמה שיותר אפשרויות וטכניקות הקיימות בתחום הבנייה הטבעית.
אחד הפרויקטים שמתנהלים בימים אלה הוא הקמת מבנה שרותי קומפוסט חדשים שישמשו את הקבוצות המתארחות בכיתת הלימוד שלנו.

אני רוצה לחלוק אתכם את אחת משיטות הבנייה הטבעית הכי פשוטות ואהובות עלינו בחווה ואדם, שמשום מה לא זכתה למדריך עד היום. בחווה ישנם פרויקטים רבים העוסקים בבניה טבעית בכל מיני שיטות וחומרים על מנת להציג לקהל כמה שיותר אפשרויות וטכניקות הקיימות בתחום הבנייה הטבעית.
אחד הפרויקטים שמתנהלים בימים אלה הוא הקמת מבנה שרותי קומפוסט חדשים שישמשו את הקבוצות המתארחות בכיתת הלימוד שלנו.

לא אציג בפניכם את כל תהליך הבניה והתכנון, אלא אני רוצה לעסוק בחלק העיקרי והוא קירות הקשקל.
קשקל, בהרבה מהמקרים היא השיטה המועדפת עלינו מכיוון שהיא צורכת מעט מאוד חומרי גלם ומשאבים, היא מאוד מהירה, אסטטית, לא דורשת דיוק וטכניקה רבים והתוצאה היא קיר בעל רמת בידוד גבוהה וחוזק סביר.

באופן פשטני מדובר בתערובת של בוץ וקש שנדחסת בתוך תבנית הקיר ולאחר מכן מטויחת.
היתרון הגדול על פני שיטות בניה אלטרנטיביות אחרות היא שלהבדיל מבניה בבאלות, בהם הבאלה יוצרת עובי קיר של חצי מטר שתופס הרבה מקום וצורך הרבה קש, קיר הקשקל נותן לנו קיר בעל בידוד מצוין בעובי של 20 ס”מ בלבד. יתרונות אלו עושים את השיטה אטרקטיבית אפילו לבניית קירות פנימיים בתוך

מבנה שרותי הקומפוסט

מבנה שרותי הקומפוסט

דירות עירוניות. מצד שני, כשמדברים על בנייה באדמה, בהשוואה לשיטות אחרות זו שיטה הרבה יותר חסכונית באדמה והרבה יותר מהירה ופשוטה ליישום.

מבחינה מסוימת, אפשר להקביל את קיר הקשקל לקירות הגבס של הבניה הסטנדרטית, אולם כמובן שבעלות סביבתית אפסית ורמת תוצר הרבה יותר גבוה.
במדריך הנ”ל אראה את העיקר של בניית הקיר ואפסח על השלבים האחרים בבניה המשותפים להרבה שיטות בניה אחרות כמו הקמת הגג, הבסיס, המסגרת, הטיח ועוד… כל אלה יצטרכו מדריכים משל עצמם.

אז לענייננו.

איפה שהקשקל מתחיל

לאחר שבונים את היסודות ובסיס המבנה מקימים את מסגרת הקירות. השיטה העיקרית שאנו משתמשים בה להקמת המסגרת היא שיטה אמריקאית מהירה להקמת מבנים בה בונים את מסגרות הקיר על הרצפה עצמה ואז מרימים את המסגרות, מחברים אותם לרצפה ואחד לשני ועליהם מקימים את הגג. אז אנו עומדים מול מצב בו יש לנו מבנה עומד אך עירום, ללא קירות.
את הקירות נקים בשיטת הקשקל.

הכנסת קוצים

הבהרההתמונות הנ”ל הן מתוך קורס פרמקלצ’ר בו התנסינו בבניית קיר קש-קל על מסגרת עץ המדמה את אחד מקירות המבנה – אז שימו לב לטכניקה אך זכרו שמסגרת העץ בתמונה רק מייצגת חלק מקיר בתוך מבנה שלם.

השלב הראשון הוא הכנסת “קוצים” אל פנים מסגרת העץ – הקוצים אלה בעצם מסמרים גדולים (9 ס”מ לפחות) אותם דופקים בפטיש במרווחים של 5 – 10 ס”מ אחד מהשני.

20140114_130057
מטרת הקוצים היא לחבר את הקיר למסגרת – הם חשובים מאוד לייצוב הקיר למסגרת. מי שלא ישים אותם קרוב לוודאי יימצא את הקיר שהוא בנה על הרצפה. טכניקה זו של הכנסת “קוצים” מוכרת גם בשיטות בנייה טבעית אחרות, כשמחברים בין אדמה לחומרים אחרים, ובסלנג של הבנאים האלטרנטיבים היא נקראת Dead man, או “איש מת” בתרגום ישיר.

טפסות קשקל

בשלב השני יש לחבר לוחות עץ אל המסגרת משני צדדיה. לחיבור לוחות למסגרת לצורך “יציקה” (בבנייה קונבנציונאלית עושים זאת עם בטון, במקרה שלנו – קשקל) קוראים טפסות בעגה המקצועית, על שום

20140114_130635
גודל הלוחות בהתאם למרווחים בין קורות המסגרת. לא כדאי ליצור מסגרות עם מרווחים גדולים כי אז הקיר לא יציב. ככל שהמרווח יהיה יותר קטן הקיר יהיה יותר חזק. אז לא ליצור מרווחים גדולים ממטר. אל תוך החלל שנוצר בין הלוחות והקורות ניצוק את תערובת הקש-קל.

ועכשיו, המתכון…

20140114_130208ועכשיו לתערובת הקשקל. זו השיטה הכי פשוטה בעולם – אין יחסים! פשוט צריך למלא חצי אמבטיה במים. לשפוך לשם 2-3 דליי אדמה חרסיתית עד שנוצר לנו בוץ נוזלי מאוד ולתוך זה נכניס קש (כמו שהוא, אין צורך לגרוס) ונערבב היטב את הקש עם הבוץ. דמיינו לכם ספגטי ברוטב בוץ (-:

20140114_130227

20140114_132218את תערובת הקש נוציא מן האמבט ונכניס בהדרגתיות אל תוך התבנית. נתחיל לשפוך את התערובת לתוך הקיר, תוך כדי דחיסה. יש לדחוס בהתמדה את התערובת בתוך הקירות בעזרת מקל רחב.

20140114_132441

אסור לחפף בדחיסה. אחרי שנוריד את הלוחות ייראו בדיוק מי חיפף איפה.
יש לשים לב שבמהלך הדחיסה לא “משכיבה”, מפילה או מוציאה את הקוצים ממקומם – באזור הקוצים יש לדחוס את התערבת מן הצד. נמשיך למלא ולדחוס את הקיר עד שנמלא את התבנית.

20140114_132627
סיימנו! (חלק אחד, כמובן…)
כעת, אם עשינו הכול כמו שצריך ניתן מיד להוריד את הלוחות ולהרים אותם מעלה על מנת להמשיך לבנות את הקיר! שזה, כמובן, עוד יתרון נפלא בשיטה הזאת – אפשר להמשיך להקים את הקיר ואין צורך לחכות שהוא יתייבש.

20140114_132917
רק שימו לב שכשמעלים את הלוח יש להשאיר חפיפה בלוחות בין החלק שסיימנו לחלק החדש על מנת שהלוח ימשיך להחזיק גם את החלק שזה עתה סיימנו ואנו ממשיכים לדחוס מעליו.

ממשיכים לעלות עד שמגיעים לשלב בו כבר לא ניתן להמשיך לדחוס – לא עם מקל ולא עם הידיים.
את המרווח הקטן שנשאר בין קיר הקש-קל לגג ניתן למלא בתערובת אדמה בסגנון “קוב” עם הרבה קש בתערובת.
וזהו. הקיר מוכן…

20140109_102131
כעת יש לחכות עד שהקיר יתייבש לפני שעושים טיח. ייתכן מאוד שהקיר יינבט (-:
זאת בגלל שתמיד נשארים זרעים בקש. אין עם כך בעיה. הנבטים יתייבשו עם הקיר ואין לזה השפעה על המבנה.

20140109_102304

לאחר שהקיר יבש ניתן לטייח אותו בשיטות הרגילות – להרטיב את הקיר ליישם טיח ראשוני גס ולהמשיך עם טיח שני ושלישי לקבלת תוצאה יפה. להלן דוגמא של מבנה אחר ותיק בחווה שהקירות נבנו בשיטת הקשקל:

20140109_102430

הטייח יוצר גימור יפה ותורם לחוזק המבני של הקיר.
למרות שמדובר בקש נוצר לנו קיר משמעותי ובעלות כספית וסביבתית אפסית (זה לא קיר שניתן פשוט להפיל בבעיטה – מתקבל קיר שהוא הרבה יותר חזק מקירות הגבס המקובלים כיום).

בניה נעימה,
עידן.

לתוכן זה נכתבו 18 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן