בניה מעשית בבאלות קש – חלק ראשון

טכנולוגיה נאותה

במאמר האחרון שלי כתבתי על ההתגלגלות ההיסטורית ועל החשיבות האקולוגית של באלות קש כשיטת בנייה. במדריך זה אנו נסתכל על הדברים המעשיים ונפרט את השלבים שלפני הבנייה בפועל. זוהי השיטה הבסיסית לבניית קיר כשבפעם הבאה ניכנס לפרטים נוספים על איך לתקן את הפערים הנוצרים במהלך בניית קיר, כיצד לחבר את הקירות ליסודות, ופרטים הקשורים בבנייה סביב דלתות וחלונות.

במאמר האחרון שלי כתבתי על ההתגלגלות ההיסטורית ועל החשיבות האקולוגית של באלות קש כשיטת בנייה. במדריך זה אנו נסתכל על הדברים המעשיים ונפרט את השלבים שלפני הבנייה בפועל.

באלות הקש באות בכל מיני צורות וגדלות, באלות קטנות שקשורות יחד על ידי 2 חוטים, באלות גדולות יותר עם 3 חוטים, הבאלות העצומות ואפילו הבאלות העגולות .

במדריך זה אנו נעסוק בבאלות קש קטנות שקשורות יחד על ידי 2 חוטים. הגודל שלהן יכול להשתנות קצת בהתאם למכונת האריזה. אנחנו עובדים עם באלות שהם 40X50 סנטימטרים באורך הנע בין 80 ל- 100 סנטימטרים. חשוב מאוד שהקש נארז לבאלות רק אחרי שנשאר בשדה להתייבש לחלוטין. כמו כן יש לוודא שעל הקש היבש לא ירד גשם ממש לפני שהוא נארז כדי שהלחות לא תשאר לכודה בתוך הבלה. אנחנו צריכים באלות מותאמות לבניה אשר עשויות להיות שונות מבאלות הקש הקטנות הסטנדרטיות. באלות קש נמכרות לפי משקל ולכן החקלאי לא ישים יותר מידי לב לצפיפות ולצורה של הבלה אבל בשבילנו זה מאוד חשוב. אנחנו צריכים באלות צפופות ככל האפשר משהו כמו 17-20 ק”ג לבאלה. כשנעמדים על באלת הקש היא לא אמורה להיות רכה, אלא קשה מאוד ודחוסה עם פינות מרובעות במידת האפשר.

בדיקת חוזק ודחיסות הבלה על ידי עמידה עליה

בדיקת חוזק ודחיסות הבלה על ידי עמידה עליה

כאשר עובדים עם באלות קש אני ממליץ תמיד לנעול נעלי עבודה סגורות וללבוש חולצה עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים וכפפות. בהתאם לשלבי הבנייה העבודה יכולה להעשות מאובקת לכן ניתן להשתמש במסכות נייר פשוטות בעת צורך. אסור לעשן ב/או ליד מקום העבודה ואת כל הקש העודף שנערם על הרצפה יש לחזור ולגרוף מידי פעם בשק גדול כי הוא מהווה סכנת שריפה. עד מריחת השכבה הראשונה של הבוץ על כל הבאלות קש הקירות דליקים לכן כדאי לפקוח עין ולוודא שאין סקרנים עם סגריות בידיהם שבאים לראות מה קורה. בכל מקרה וודאו שיש צינור מים מוכן באתר במקרה של מצב חירום. בריאות ובטיחות הן מעל הכל.

איך להרים את הבאלות?

אם הבאלה ארוזה כראוי זה בדרך כלל לא בעיה, אבל יש נטייה טבעית להרים החבילות על ידי החוטים ולמשוך בחוטים בנפרד אחד מהשני במקום ביחד. זה יכול לגרום לביזבוז באלות וליצור בלגן גדול.

 

הקירות נבנים על ידי הערמת שורות של באלות קש זו על זו בשיטה מעולם הלבנים הנקראת ראנינג בונד (running bond) כלומר כמו בבניה רגילה בלבנים מניחים את השורה השניה (השלישית וכו’) כך שהלבנה שמעל יושבת מעל הרווח, על החיבור של שני הלבנים שמתחת. את החבילות ניתן להניח שטוח או על הצד. רוב המבנים עשויים מחבילות קש המונחות שטוחות.

השיטה הקלאסית של הערמת לבנים ב"ראנינג בונד" (running bond ).

השיטה הקלאסית של הערמת לבנים ב”ראנינג בונד” (running bond ).

שטוחות או על הצד?

שטוחות או על הצד?

אפשר לבנות את הקירות כאשר הבאלות מונחות בצורה שטוחה או על הצד. במצב השטוח הקירות יהיה עבים יותר, ויהיה שימוש במספר רב יותר של באלות אבל יכולת הבידוד תהיה גבוהה יותר.

לא נעשה שימוש בטיט כדי להדביק את הבאלות יחד, כמו בעבודה רגילה עם לבנים. במקום זה, יש שתי דרכים אחרות לחבר את הבאלות יחד.

שיטת אחת היא פינים פנימיים. הפינים יכולים להיות עשויים ממוטות ברזל בנין בקוטר 12 מ”מ או ענפי דקל או במבוק או כל דבר עם מאפיינים דומים. הפינים ננעצים דרך מרכזה של בלת הקש כדי לחבר את הבאלות יחד. את הפינים ניתן לחתוך לאורכים שונים, אני אישית אוהב להשתמש בפינים קצרים של 70 סנטימטר אורך ולהשתמש בשניים לבאלה, מהשורה השניה והלאה, כך שנעיצת השורה השניה יחבר בין השורה השניה לראשונה, ואחרי שמניחים את השורה השלישית נועצים את הפינים בינה לבין השורה השניה וכך הלאה עד לחלק העליון של הקיר. ניתן להשתמש בפינים ארוכים יותר באורך 3 או 4 באלות וכך אפשר לבנות גבוה יותר לפני נעיצת הפינים.

 

שיטה שנייה היא נעיצה חיצונית. משתמשים באותו סוג של פינים כמו שמשתמשים בשיטה הראשונה: המוטות מברזל, במבוק וכו’. אבל הם קשורים בשני הצדדים של קיר באלות הקש ואז מושכים אותם יחד עם חוט מתכת כאשר בלת הקש ביניהם. שוב ניתן לבחור כמה ארוך רוצים שהפינים יהיו.

 

כל אחת משתי השיטות טובה, אך אי אפשר ליישם את שתיהן יחד.

בפינות שתמיד עשויות מבאלות קש שלמות יש לחבר עם פינים מברזל בנין שמכופפים משני הצדדים (סיכות) העשויים מ12 מ”מ ברזל. נועצים מהשורה הראשונה והלאה.

סיכות העשוויות מברזל בניין 12 מ"מ. נועצים בכל פינה מהשורה הראשונה והלאה.

סיכות העשויות מברזל בניין 12 מ”מ. נועצים בכל פינה מהשורה הראשונה והלאה.

כשמניחים את הבאלות בהיקף המבנה, עלולים להופיע רווחים שקטנים מגודלה של באלה מלאה. אנחנו מעדיפים אם אפשר להשתמש בבאלות שלמות. מכיוון שגדלי הבאלות משתנות מבאלה לבאלה אפשר לנסות לשלב גדלים שונים כדי שלא יווצרו רווחים.

רווח עלול להיווצר כאשר מניחים את הבלות ולכן צריך להכין בלה מותאמת אישית.

רווח עלול להיווצר כאשר מניחים את הבאלות ולכן צריך להכין בלה מותאמת אישית.

אנחנו מנסים לתכנן את המבנים שלנו באורך ברוחב ובגובה בסביבות הגודל של באלות הקש שלנו. בדרך זו אנו משתמשים במספר המינימאלי של באלות מותאמות אישית ובכמות המינימאלית של קש למילוי הרווחים. נצטרך חצאי באלות במקום שבו יהיה דלת או חלון. אם באלות הקש נמצאות אצלינו לפני סיום התיכנון אפשר לפרוס 10 באלות אחת ליד השניה בשורה, למדוד את האורך ולחלק אותו ל10 בכדי לקבל את האורך הממוצע של בלת קש. זה יעזור לעצב את הממדים הכוללים באופן מדויק יותר. אם מתאפשר כדאי שהרוחב והגובה של החלונות והדלתות יהיו מתוכננים לפי גודל הבאלה.

לפעמים רווח גדול נוצר ואז צריך להכין באלה מותאמת אישית כדי שתתאים. על ידי מדידת גודל הפער אנחנו נחתוך בלה רגילה לגודל המתאים תוך שימוש בחוט חדש ו”מחט בלת קש”. אותה השיטה משמשת להכנת חצאי באלות למשקופים של דלתות ולמסגרות של חלונות.

המחט

המחט

מחט בלת קש עשויה מברזל שטוח (פלח) קצה אחד מכופף ומשמש כידית וקצה שני בעל שני חריצים (נעשה על ידי דיסק) כדי לדחוף או למשוך חוטים דרך הבלות לפי הצורך.

מחט בלת קש עשויה מברזל שטוח (פלח) קצה אחד מכופף ומשמש כידית וקצה שני בעל שני חריצים (נעשה על ידי דיסק) כדי לדחוף או למשוך חוטים דרך הבאלות לפי הצורך.

 

לפעמים רווח קטן נוצר (פחות מ 30 סנטימטרים) ובמקרה כזה אנו חותכים את החוטים של באלה שלמה ובעדינות מפרקים אותה לחתיכות ומניחים את החתיכה בגודל המתאים בפער.

באלה מלאה, חצי באלה וחתיכה של באלה

באלה מלאה, חצי באלה וחתיכה של באלה

התחילו לבנות קירות מהפינות עם באלות שלמות ואם יש צורך בבאלות מותאמות אישית יש לוודא שהם אינם מונחות אחת על השניה שורה אחר שורה כדי לא להפר את עיקרון ה”ראנינג בונד”(running bond).

ככל שגובה הקירות יתחיל לעלות כדאי לזכור לבדוק הפילוס של הקיר לאורך הדרך. לא לחכות עד הסוף כי יהיה קשה יותר (אם כי לא בלתי אפשרי לתקן) את הפערים. אני מוצא שבשלב זה יותר טוב לעבוד עם פחות ידיים כיוון שהנחת הבאלות לאט ותוך התבוננות תשמור על קיר שטוח ומפולס יותר שיחסוך בבוץ בשלב מאוחר יותר כשיהיה צורך לתקן חריגות.

ככל שגובה הקירות עולה הם עלולים להתחיל להתנדנד, אפשר לשים מוטות תמיכה זמניים כדי להחזיק את הכל בפלס עד ששמים את 2 שכבות הבוץ הראשונות ואז אפשר להוריד אותם

זוהי השיטה הבסיסית לבניית קיר כשבפעם הבאה ניכנס לפרטים נוספים על איך לתקן את הפערים הנוצרים במהלך בניית קיר, כיצד לחבר את הקירות ליסודות, ופרטים הקשורים בבנייה סביב דלתות וחלונות.

עד לפעם הבאה: בניית באלות קש שמחה!
מייק קפלין

 

לתוכן זה נכתבו 7 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן