איך להקים שוק קח-תן? מדריך מעשי

חינוך, חברה וקהילה

במאמר הקודם כתבתי באופן כללי מהו שוק החלפות, שוק “קח-תן”, איך ולמה להקים אותו, וסיפרתי את סיפורו של השוק בשדמה. הפעם אתמקד במדריך מעשי – איך להקים ולתפעל שוק החלפות מוצלח לאורך זמן. מומלץ לקרוא גם את המאמר הקודם לפני שמתחילים/ות…

במאמר הקודם  כתבתי באופן כללי מהו שוק החלפות, שוק “קח-תן”, איך ולמה להקים אותו, וסיפרתי את סיפורו של השוק במושב שדמה. הפעם אתמקד במדריך מעשי – איך להקים ולתפעל שוק החלפות מוצלח לאורך זמן. מומלץ לקרוא גם את המאמר הקודם לפני שמתחילים/ות…
לפני שהתחלתי את השוק הראשון בשדמה, התייעצתי עם שתי נשים יקרות, מחלוצות שווקי הקח-תן בארץ: מירב כרמי מחוות ”יש מאין” בנהלל ונעמה וייס שהתחילה לפני כ10 שנים קח-תן במושב מטע שפועל עד היום. הן נתנו לי כמה טיפים חשובים שאותם אחלוק אתכן/ם כאן + עוד כמה נקודות מניסיוננו בשדמה:

  • מציאת שותפים/ות – כדאי שיהיו לפחות 2-3 א/נשים שיארגנו יחד את השוק. ניתן לעשות זאת לבד, אך זה הרבה יותר קשה, פחות מקיים (שחיקה) וכמובן פחות כיף! מיצאו חברה/שכנה/קרובת משפחה שמתחברת לרעיון וארגנו את השוק ביחד.
  • בחירת מקום: בחרו מקום לקיים בו את הקח-תן. זו יכולה להיות גינה ציבורית בעיר, חצר של מישהו, גראז’ ואפילו אפשר בדירה אם יש בה חלל מספיק גדול. כדאי שתהיה גישה לשירותים ומים בסביבה הקרובה. כדאי למצוא מקום שיוכל להכיל את השוק בכל סוגי מזג האוויר, כדי שלא תצטרכו לבטל ברגע האחרון במקרה של גשם. אנחנו התחלנו את השוק בחצר של הבית שלי ואחר כך בחורף עברנו תחת הגג של מבנה לול ישן. מבנים נטושים כאלה יש ברוב המושבים – אפשר לארגן יום כיף קהילתי ולארגן את המבנה ביחד!
  • ארגון השטח לפני האירוע: שוק מוצלח הוא כזה שגורם לא/נשים לרצות להשאר בו זמן-מה. פינת זולה חביבה עם ספות או סתם מחצלת, כריות ומזרנים, פינת קפה/כיבוד/תה קר או לימונדה ביתית, פינת יצירה קטנה לילדים – דברים מסוג זה יגרמו לא/נשים להשאר זמן רב יותר ויעודדו היכרות מעמיקה יותר ושיתופי פעולה בין המבקרות בשוק.
  • פרסום והפצת הבשורה: שלטים בלוחות המודעות, מיילים, פייסבוק, לבקש מחברים וחברות להעביר מפה לאוזן וכולי. אנחנו פרסמנו גם באתר המקומי של ישובי גדרות, בעיתון המקומי, ב”קהילתון” של המתנ”ס, דרך קבוצת אמהות מקומית וכדומה.
  • שילוט ביsign shukום של השוק – שילוט בצמתים המרכזיות בקרבת השוק יכול למשוך מבקרים מזדמנים ביום האירוע. זהו קהל שלא בהכרח היה מקבל את הפרסום דרך הפייסבוק/מייל וכדומה. כדי להקל על מציאת המקום, כדאי גם לסמן את המיקום של השוק עצמו בעזרת בלונים, או קישוט יותר אקולוגי :-) (לנו יש שלט ענק שציירנו על סדין ישן ועוד שלט ענק שציירנו על פלטת קרטון ענקית שנמצאה כאן בשטח).  בתמונה השלט קצת מרופט כי ירד עליו גשם אבל הוא ידע ימים יפים יותר…
  • כיבוד: רצוי להציע שתיה חמה/קרה וכיבוד קל. אנחנו הזמנו א/נשים להביא כיבוד ופעמים רבות א/נשים הביאו לשוק עודפי פירות מהעצים בחצר ביתם או סתם נשנושים ביתיים חביבים.
  • לוח שיתופי פעולה

    לוח שיתופי פעולה

     

    שימור הקהל: אחד הטיפים הכי חשובים שקיבלתי ממירב כרמי: כבר מהשוק הראשון חשוב לקחת מיילים מאורחי השוק ולשמור איתן/ם על קשר. מומלץ לשלוח תזכורת לפני כל שוק ותמיד להזכיר לא/נשים להפיץ הלאה את הבשורה. בהמשך יכול להתפתח (כפי שקרה בנהלל וגם אצלנו) ניוזלטר קהילתי שבו חברי וחברות השוק יוכלו לפרסם מודעות למסירה/למכירה/דרושים/סדנאות/טיפולים וכדומה..

  • רצוי לתלות בשוק לוח מודעות ו/או לוח שיתופי פעולה כפי שתיארתי בפוסט הקודם
  • בונוסים כיפיים – השתדלנו שבכל שוק יהיה משהו כיפי שמושך קהל ומחבר בין הא/נשים. למשל: פינת יצירה מחומרים טבעיים/ממוחזרים לילדים, ג’ם סשן מוזיקלי, אפיית פיתות על סאג’ וכדומה.

 

ג'ם סשן פתוח לכל

ג’ם סשן פתוח לכל

פעילות פיסול בבוץ לילדים

  •  קשר אישי והסברה: חשוב שיהיה מישהו או מישהי בכניסה לשוק שתיקח את הזמן להסביר לכל מי שמגיע/ה: מה הרעיון, איך זה עובד, איך ניתן להצטרף לקהילת מתנדבי השוק ולעזור וכולי. אנשים מאוד אוהבים להיות חלק ממשהו ולתרום במה שהם יכולים – צריך רק לדעת לבקש! כדאי לפרט את כל הדרכים בהן ניתן לעזור, כדי שכל אחת תמצא את הנישה שהכי מתאימה לה/לו.
  • מה עם העודפים? כדאי להכין מראש מתנדבים ומתנדבות שיארזו ויפנו את העודפים לנזקקים. גם לסמרטוטים יש בית חם (מוסכים, כלביות, פחי מיחזור לבדים). כדאי לתכנן מבעוד מועד לאן לפנות את העודפים. יש גם עמותות שמוכנות להגיע ולאסוף בעצמן את העודפים. זה נחמד לערב בעניין את אורחי השוק: אצלנו לדוגמא אחת מהאורחות הקבועות של השוק מתנדבת עם נוער בסיכון ויוצאת תמיד עם ארגז או שניים של בגדי נוער. אחת עובדת בבתי חולים ובאה לאסוף ארגזים ולפזרם בבתי חולים שונים. אחת לשנה העודפים של השוק שלנו נתרמים למועדונית של הקשישים בישובי גדרות, שם מתקיים בזאר יד-שנייה לגיוס כספים.
  •  תנו מקום ליצירתיות וליוזמות מקומיות! יש מישהי בקהילה שלכם שעושה הצגות ילדים? ג’אגלינג? קפוארה? מישהו שמכין ריבות? מאפים? יש מקום לשלב בשוק את העשייה והכישרונות של חברי הקהילה. זה נותן חשיפה לחברי הקהילה ומעודד צריכה מקומית
דוכן בשוקחתן - שמן זית של משק דותן ממושב שדמה

דוכן בשוקחתן – שמן זית של משק דותן ממושב שדמה

  • שת”פ עם גורמים מקומיים – המועצה/עירייה/מתנ”ס/תנועות נוער/גנים מקומיים יכולים להיות מעורבים באופן כלשהו בשוק. זו דרך נפלאה להפיץ את הבשורה ולצרף חברי קהילה נוספים לעשייה. לדוגמא: שלחנו למחלקת החינוך של מועצת יישובי גדרות מסמך שמתאר את החשיבות והיתרונות של שוק קח-תן והזמנו את הגנים ובית הספר המקומי להגיע לפעילות לפני ובמהלך השוק. דוגמא נוספת: הגענו למפגש עם מועדון הקשישים המקומי, סיפרנו להם על השוק והגינה הקהילתית שלנו והזמנו אותם להצטרף. זה לא שכל מי שהזמנו אכן הגיע, אך החשיפה של הרעיון חשובה בפני עצמה ואני מאמינה ששיתופי הפעולה האלה יעמיקו עם הזמן.
  • התמדה, התמדה, התמדה – התעלמו בשיטתיות ובאלגנטיות מכל מי שאומר לכן/ם שאין טעם/”זה לא יעבוד באיזור הזה”/ “איפה תמצאי מקום טוב?” ושאר דברי הבל (דרך אגב, הטיפ הזה נכון לא רק לגבי שוקחתן אלא בכלל לחיים!) . זה יכול לקחת זמן עד שהשוק יתפוס תאוצה. יכול להיות שבהתחלה (או באמצע..) יגיעו מעט מאוד מבקרים. יכולים לצוץ כל מיני קשיים בדרך: מחסור במתנדבים/ות, מזג אוויר גרוע בדיוק ביום של השוק וכדומה. אל תקחו את זה קשה מידי! התמדה ונחישות מייצרות קביעות שבסופו של דבר תביא קהל קבוע של מבקרים ומבקרות לשוק. ואם יש שוק שקט יותר מידי פעם – גם זה בסדר :-)

רשימה של שווקי קח-תן בארץ ניתן למצוא כאן

המידע קצת לא מעודכן אך יש פרטי קשר של כל שוק כך שניתן לוודא את קיום השוק.
שיהיה בהצלחה ואשמח לענות על שאלות!

המדריך נכתב בלשון נקבה ובלשון זכר לסירוגין, אך מתייחס לשני המינים ולכל הג’נדרים….

סרטון חביב שהפקנו על שוקחתן בשדמה –

 

לתוכן זה נכתבו 6 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן