מים אפורים בבית שכור

טכנולוגיה נאותה

ננסה להציג כאן דרך חכמה להוציא מים מכל כיור או אמבטיה, בבניין מגורים קיים, בלי הוקוס פוקוס, ללא עבודה מרובה. המערכת לא דורשת כסף רב, הייתי רוצה להגיד שהיא דורשת תכנון רב, אבל לא. היא פשוטה. והיא עובדת אצלנו כבר יותר משנה ללא תקלות. מה ששם אותה בקטגוריה שתמיד נרצה להיות בה – יקירת הפרמקלצ’ר, נסיכת הערסל, אם כל המערכות.

אחרי שלמדנו במאמר הקודם לחסוך במים, עדיין נרצה להשתמש במים שכבר לכלכנו כדי לגדל לנו צל וירק. אם נרצה להעזר במשאב החשוב של המים האפורים נצטרך למצוא דרך להוציא אותם מהמקלחת והכיורים החוצה. ניקח בחשבון גם שרבים מתושבי הבניינים הם לא בעלי הבית ו\או שהפרוטה לא מצויה בכיסם. ולכן האתגר הוא ליצור הפרדה והוצאה של המים אפורים בבית שהוא כבר בנוי ואולי אף לא שלנו. וכמובן שאנחנו מעדיפים בתים בנויים על כאלה שצריך לבנות. כי הם (כמעט) תמיד יהיו אקולוגיים יותר, אם מחשבים את העלות האנרגטית שבבניית בית חדש.

מה לא תמצאו במדריך הזה: מה לעשות עם מים אפורים ואיך לטפל בהם, לא מילה וחצי מילה על חוק המים אפורים, וגם לא באלו סבונים מותר ואסור להשתמש כאשר משתמשים במים אפורים.

מה שכן ננסה להציג כאן, זו דרך חכמה להוציא מים מכל כיור או אמבטיה, בבניין מגורים קיים, בלי הוקוס פוקוס.

הבה נציב קצת מגבלות: איזו מערכת אנחנו מחפשים? כפי שציין אסף ובצדק אנחנו יכולים לאפיין מערכות בדרך כזו: מערכת עתירת עבודה (Labor Intensive) מערכת עתירת השקעה כספית (Money Intensive) ומערכת עתירת תכנון (Design Intensive). אם מנחיתים את הדיון לטובת מערכות מים אפורים זה יראה משהו כמו זה:

עבודה מרובה: לסחוב דליים פנימה החוצה וכל זה. יש כאלה שעומדים בזה והיי, אנחנו עושים את זה כל יום עם הקומפוסט. אבל זה לא המצב המייטבי: מים כבדים מקומפוסט וגם יש יותר מהם וחוץ מזה שמים נוטים לזרום אז למה לא פשוט להשתמש בזה ולתת להם לזרום?

כסף רב: עבודת ריצוף ושרברבות חדשה, או בכלל להזמין קבלן שמביא מערכת מים אפורים מוכנה ב-30 אלף ש”ח (תתפלאו, יש כאלו בשוק, ולא מעט). ואם דיברנו על בית שהוא לא שלנו…. נו, לא רלוונטי. למה שבעל הבית ירצה (וגם ירצה לשלם…) ולמה שאני, בתור שוכר, ארצה להוציא כל-כך הרבה כסף?

תכנון רב: למצוא בדיוק את הפתרון הספציפי בתכנון (כמו Permaculture Design) שלא יעלה כסף רב, ויחסל את העבודה הרבה. מערכת שתחזיק שנים רבות ללא תחזוקה, ללא תשומות (אנרגיה למשאבות וכל זה), וללא בלאי.

אז המערכת שלי לא דורשת עבודה מרובה, כדקה, פחות או יותר, ביום. היא לא דורשת כסף רב, בכל מקרה לא יותר מ-100 שקלים וגם אז הגזמתי. הייתי רוצה להגיד שהיא דורשת תכנון רב, אבל לא. היא פשוטה. והיא עובדת אצלנו כבר יותר משנה ללא תקלות. מה ששם אותה בקטגוריה שתמיד נרצה להיות בה – יקירת הפרמקלצ’ר, נסיכת הערסל, אם כל המערכות.

שמעתם את התופים והחצוצרות? אתם יושבים?

קבלו את המערכת שלי.

קבלו את המערכת שלי

להפעלה יש לטבול במים, ללחוץ על הפומפה (אדום) מספר פעמים עד להתחלת זרימה עצמית ואז לשבת ולחייך בטפשות.

טאדאם… מה שאנחנו רואים כאן זו משאבת דלק פשוטה (15 ₪) וצינור שקוף – מה שלפעמים קוראים בחנות כלי הבניין – שטיכמוס (15 ₪).

בסוף כל אמבטיה המשאבה נכנסת פנימה, שואבת המים בשתי לחיצות ומתחילה את הקסם הידוע בשם חוק הכלים השלובים. אט אט ובמעדנות זורמים להם המים מהמשאבה אל הצינור ומהצינור אל תחת תאנתם ותחת גפנם. במקרה של שימוש בכיור אני פשוט הסרתי את תחתית הסיפון והנחתי דלי מתחת הכיור. את המים אני שואב מהדלי באותו האופן.

אני מניח שניתן למצוא מחבר שיחבר בין המשאבה לצינור אבל אלוהי הצינורות היה איתי במערכת הזו והם פשוט נכנסים אחת לתוך השני בלי בעיות. אם צריך להאריך את הצינור, יש לרכוש מחבר פשוט וניתן בחוץ גם להחליף לצינור שחור ולחסוך בכמה שקלים.

חשוב שהמקלחת תהיה קצת יותר גבוהה מהגינה.נגיד שיפוע של 5%. ז”א שאם הגינה במרחק 10 מטר מהמקלחת אתם צריכים הפרש של חצי מטר. לרוב יש את זה. במקרה שלי הבנין עומד על עמודים. אולי בגלל זה גם לא היו לי בעיות וסתימות במערכת שנה שלמה. יתכן שבאחוז ירידה נמוך יותר תסבלו מסתימות. אם כן. ספרו על כך ונמצא פתרון יצירתי. עד אז המערכת תחשב כמושלמת לכל דבר ועניין.

ולאן הצינור הולך?

אם הקיר הוא קיר חיצוני פשוט נקדח אותו במקדח 10 מ”מ דוך דרך הקיר ונשחיל הצינור. אם המקלחת לא צמודת דופן אז אפשר להתחבא שם מטילים (לפעמים יש צרכים גם כאלה בבתים) ואת הצינור נצטרך להעביר לחדר השינה דרך חור בקיר ומשם בפינת הרצפה אל הקיר החיצוני והחוצה. לא הכי אלגנטי בעולם אבל תתפלאו כמה אנשים לא ישימו לכך לב.

רגע, אבל הבטחת שלא נצטרך לפגוע בקיר. מה יגיד בעל הבית?

אם בעל הבית שלכם הוא כזה שלפני שאתם תולים תמונה אתם צריכים לקבל אישור… תעברו בית. ואם הוא לא כזה אז אין בעייה. מדובר פה על קידוח כמו בורג ג’מבו רגיל. בתום השימוש רובה או גבס יסגרו את העניין. ואם לא דיווחתם על כך כנראה שגם לא תצטרכו לדווח על כך כי איש לא ידע…

אם אין לכם אמבטיה אלא רק מקלחת (דוש) התקלחו בגיגית ובתום המאורע תשאבו אותה (על הדרך קיבלתם אמבטית רגלים מרגיעה).

וככה זה נראה כשזה יוצא מהדלי מתחת לכיור המקלחת:

וככה זה נראה כשזה יוצא מהדלי מתחת לכיור המקלחת

המשאבה מדלגת מהאמבטיה לדלי לפי הצורך. ראו את חיבור הפלא בין המשאבה לצינור השקוף

מה זהו?

כן.

לתוכן זה נכתבו 17 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן