בחירת עצים מתאימים לתנאי הקרקע והאקלים המקומיים

גינון וחקלאות

החלטתם להקים יער מאכל? או אולי פשוט לשתול כמה עצים בגינה? אחד מהצעדים הראשונים בדרך לכך יהיה כמובן בחירת הצמחים המתאימים. ישנה כמות עצומה של צמחי תועלת בעולם, ובחירה מתוך רשימה כמעט אינסופית יכולה להיות משימה מורכבת. אנו זקוקים לפילטרים שיצמצמו לנו את הרשימה: אם נדע להגדיר את המטרות שלנו ואת בית הגידול בו יחיה הצמח, נוכל לצמצם את הרשימה לכדי הצמחים אשר גם יניבו את התוצרים הרצויים וגם ישגשגו בתנאים הקיימים.

מרוב עצים לא שותלים את היער

החלטתם להקים יער מאכל? או אולי פשוט לשתול כמה עצים בגינה? אחד מהצעדים הראשונים בדרך לכך יהיה כמובן בחירת הצמחים המתאימים. ישנה כמות עצומה של צמחי תועלת בעולם, ובחירה מתוך רשימה כמעט אינסופית יכולה להיות משימה מורכבת.

אנו זקוקים לפילטרים שיצמצמו לנו את הרשימה: אם נדע להגדיר את המטרות שלנו ואת בית הגידול בו יחיה הצמח, נוכל לצמצם את הרשימה לכדי הצמחים אשר גם יניבו את התוצרים הרצויים וגם ישגשגו בתנאים הקיימים. את תהליך הגדרת המטרות והתוצרים הרצויים נשאיר לפעם אחרת, ובמאמר זה נתרכז בהתאמת עצים לבתי גידול שונים.

לדעת מה צריך לדעת

בבואנו ללמוד על צמח מסוים כדי לבחון את התאמתו לגינתנו, ייתכן שנמצא עליו מידע רב מאוד. למרות שזה כיף ומעניין ללמוד על צמחים שונים, לעיתים קיים עומס מידע. במקרים כאלו חשוב לדעת למיין את המידע ולהבין מה רלוונטי לשלב זה.

ניתן לחלק את המידע על הצמחים לארבע  קטגוריות:

  1. התאמה לבית הגידול: מידע אשר יסייע לנו להבין האם הצמח מתאים לבית הגידול שהגדרנו. מדובר בעיקר במידע על דרישות קרקע, מים ואקלים.
  2. תוצרים: מידע אשר יסייע לנו להבין האם הצמח יספק את התוצרים הרצויים שהגדרנו במטרות היער. מדובר במידע על התוצרת הישירה והעקיפה של הצמח, על כמויות היבול ואופני הקטיף.
  3. מידע גנני מפורט: מידע זה יעזור לנו בשלבים מתקדמים יותר בעת תכנון היער. המידע כולל את מימדי העץ, צרכי האבקה וכו’.
  4. מידע על דרכי ריבוי ותחזוקה: המידע ישמש אותנו במהלך התכנון המפורט של היער.

בשלב זה, בו אנו רוצים להרכיב רשימת צמחים מתאימים, נתמקד במידע על ההתאמה לבית הגידול.

מה צמחים צריכים?

לצמחים ישנם צרכים רבים: תנאי קרקע ואקלים מתאימים, קרינה במידה נכונה, דשן, הפריה, אהבה ועוד. נוכל לדאוג לסיפוקם של חלק מהצרכים על ידי תחזוקה נכונה ותכנון מוצלח של הגילדה בה יחיה הצמח, אך צרכים אחרים, כגון טמפרטורה גבוהה מספיק בחורף או רמת חומציות מתאימה בקרקע, יהיה קשה לספק במידה ונשתול עץ בבית גידול שלא טבעי לו.

אמנם בעזרת תחזוקה נוכל לגשר על חלק מהפערים בין צרכי הצמח לבין תנאי בית הגידול, אך אם ברצוננו להימנע מתחזוקה רבה (ואם ברצוננו לטפח צמח עצמאי שישגשג גם בלעדינו) עדיף לבחור את הצמחים המתאימים ביותר למקום. מכיוון שתנאי הקרקע והאקלים הם המאפיינים הבסיסיים ביותר של בית הגידול, בחירת נכונה של עצים תתחיל מהתאמה אליהם.

קרקע: הדרישות העיקריות של הצמחים שעלינו לבדוק בנוגע לקרקע הן חומציות הקרקע (ישנם צמחים, כגון אוכמניות, הזקוקים לקרקע חומצית), המרקם שלה (קרקע קלה/בינונית/כבדה), יכולת החלחול שלה (ישנם עצים כגון שקד אשר רגישים לקרקע שאינה מחלחלת מספיק, בעוד צמחים אחרים כגון אפרסמון דווקא יסתדרו בה מצוין) ואחוז הגיר הפעיל בה (עצי פרי רבים רגישים לכמות גבוהה של גיר בקרקע).

חוץ מברמת הגולן, קרקעות ישראל הן בסיסיות למדי. מרקם הקרקע, יכולת החלחול שלה ואחוז הגיר הפעיל של הקרקע משתנים מאוד ברחבי הארץ.

אקלים: לצמחים שונים ישנם צרכים שונים בנוגע לטמפ’ מינימום (עצי פרי טרופים וסובטרופים רבים רגישים לקרה) ומקסימום, בנוגע לדרישות צינון (ישנם צמחים, כמו ערמונים או אגוזי מלך אשר צריכים מספר מינימלי של שעות קרות בשנה), בנוגע לרוחות (ישנן צמחים, כגון פאפאיה, הרגישים לרוח חזקה), וכמובן שבנוגע למים.

ישנם הבדלים משמעותיים בתנאי האקלים בין אזורי הארץ השונים. לרוב, המגבלות המשמעותיות ביותר בבחירת עצי פרי ברוב אזורי הארץ הן סכנת קרה (לצמחים טרופיים וסוב טרופיים) ומחסור בצינון (לצמחים מאזורים ממוזגים).

במידה ואתם מעוניינים לגדל את העצים ללא השקייה, זמינות המים היא כמובן מגבלה משמעותית נוספת. המים צריכים להיות זמינים לצמח גם בכמות המתאימה וגם בעיתוי המתאים: ישנם צמחים אשר צריכים כמות גדולה של מים, ואחרים יסתפקו במעט. ישנם צמחים אשר זקוקים לקרקע לחה כל השנה, צמחים אחרים עמידים בתקופות יובש ממושכות (אולי תופתעו לגלות שמנגו מסתדר מצוין עם תקופה ארוכה של יובש), וישנם צמחים אשר עודף לחות באדמה תפגע בהם. זמינות המים לאורך השנה מושפעת מכמות המשקעים (גשם, טל, השקיה) ופיזורם, מיכולת החזקת המים של הקרקע, ומבריחת המים (בחלחול ובאידוי).

מידת התחזוקה המרבית המתאימה לאזורי היער השונים

לעתים רצון לתוצרת מסוימת יגבר על שיקול ההתאמה לתנאי בית הגידול – וזה בסדר גמור. במקרים אלו נצטרך לגשר על הפער בין התנאים המועדפים על הצמח לבין התנאים הקיימים בשטח. בהקשר זה אני ממליץ להיזכר ולהשתמש בתכנון לפי אזורים של שיטת הפרמקלצ’ר. בתכנון יער המאכל שלנו בחרנו להקצות שטח לגידול צמחי תועלת שלאחר ההתבססות לא יצטרכו כמעט תחזוקה (חרוב, אלון, עוזרר, קטלב, אזוב, זוטא), שטח לגידול צמחים שיצטרכו תחזוקה מועטה (רימון, תאנה, גפן), ושטח קטן יותר לצמחים אשר יניבו מגוון מטעמים אך ייתכן שיצטרכו תחזוקה רבה בתנאים של האזור שלנו, כגון השקיה והגנה מקרה (אבוקדו, פאפאיה).

הטבלה להלן מציגה המלצות למידת התחזוקה המרבית המומלצת לאזורי יער המאכל השונים.

אזור 1

אזור 2

אזור 3

אזור 4

אזור 5

אקלים

קרה

חימום אקטיבי

הגנה פסיבית

מינים עמידים ושתילה מאוחרת

מינים עמידים ושתילה מאוחרת

מינים עמידים ושתילה מאוחרת

רוחות

הגנה פיזית

הגנה פיזית

מינים עמידים ושתילה מאוחרת

מינים עמידים ושתילה מאוחרת

מינים עמידים ושתילה מאוחרת

משקעים

השקייה, מים אפורים ונגר גגות

השקייה

השקיית עזר

שימור נגר

מינים מתאימים

קרקע

אחוז גיר פעיל, מרקם, PH, ניקוז

מצע מיובא

טיוב אינטנסיבי

כנה מתאימה

כנה מתאימה

מינים עמידים

צמחי תועלת ליער מאכל ים תיכוני

על מנת שלא תצטרכו להתחיל את החיפוש מרשימת צמחים אינסופית, הנה לפניכם רשימה של צמחי תועלת שונים המתאימים לתנאים ים תיכוניים (זכרו שלא כל ארץ ישראל נהנית מאקלים ים תיכוני), על פי סוגי יבול שונים ואזורי מוצא שונים. ישנם כמובן צמחי תועלת רבים שונים ומשונים אשר לא נכנסו לרשימה זו, מפאת קוצר היריעה. אמנם בישראל ניתן לגדל את כל הצמחים הללו, אך לא את כולם ניתן לגדל בכל איזור בארץ.

פירות רכים

עצים גדולים: תות, שקמה, תאנה, דובדבן, אבוקדו, עץ הצימוקים, שיזף הודי, מנגו, שעועית הגלידה, אשכולית
עצים קטנים: עוזרר קוצני, עוזרר אדום, אגס סורי, שזיף הדוב, קטלב משונן, רימון, תות שאמי, משמש, אפרסק, שזיף אירופי, שזיף יפני, שזיף קראסי,  נקטרינה, תפוח, אגס, חבוש, זית רוסי, שסק, אפרסמון, אנונה, גויאבה, שיזף סיני, בננה, פפאיה,  אתרוג, לימון, תפוז, קלמנטינה, מנדרינה, פומלה, קומקווט, לימקווט, חושחש
שיחים: פיטנגו, פיג’ואה, ליטשי, קרמבולה, אננס, צבר, דומדמנית, אוכמנייה, פטל אדום, אוסנה, פטל תרבותי שחור
מטפסים: גפן, פסיפלורה, קיווי, פיטאיה

מזון בסיס

עצים גדולים: אלון התבור, חרוב, אורן הצנובר, אורן אפור, תמר,  ינבוט,  אגוז מלך שחור, אגוז מלך , פקאן, לוז, ערמון
עצים בינוניים: שקד, זית, מורינגה, גיאופראה, פיסטוק, מקדמיה

צמחי תבלין

עצים גדולים: ער אציל
שיחים גדולים: אוג הבורסקאים, ורד הכלב
שיחים קטנים: אזוב, קורנית מקורקפת, צתרה ורודה, מרווה משולשת, זוטא לבנה

ירקות רב שנתיים

מטפסים: אספרג
שיחים: צלף קוצני
עשבוניים רב שנתיים:  מרוות יהודה, מרוות י-ם, לוף, רקפת, שום משולש
משתרעים: אהל הגבישים, צלקנית נאכלת

צמחים תומכים

עצים גדולים:  ינבוט, שעועית הגלידה, מכנף, נים, סיסם, אלביציה לבק, צחר
עצים קטנים: זית רוסי
שיחים: קרקש צהוב, רותם, אחירותם

מוצא הצמח – מקרא צבעים

צמחי בר ים- תיכוניים
צמחי תרבות ים-תיכוניים מסורתיים
צמחים מאקלים ממוזג
צמחים סובטרופיים
צמחים טרופיים
צמחים מדבריים מרחבי העולם
הדרים

מאיזה מוצא אתה?

מוצא הצמח רלוונטי מאוד להתאמתו אלינו, שכן הצמח הותאם אבולוציונית לתפקוד תקין בתנאים בהם הוא התפתח. צמחי בר ארץ ישראלים (כגון עוזרר וזוטא)  וצמחי תרבות אשר טופחו מצמחי בר ים תיכוניים (כגון זית וחרוב) יהיו מן הסתם המתאימים ביותר לתנאים המקומיים (ומומלץ כמובן לגדל את צמח הבר הגדל באופן טבעי באיזורכם). צמחים טרופיים אשר התפתחו בתנאים שונים לגמרי, יזדקקו לרוב להשקייה מרובה ותדירה ולעיתים גם להגנה מקרה ומרוחות. להלן טבלה המראה את הקשר בין אזור המוצא של הצמח לבין התנאים להם הוא זקוק.

עמידות ביובש ממושך

עמידות בקרה

דרישות צינון

התאמה לקרקע

צמחי בר ים תיכוניים

רובם עמידים מאוד

רובם עמידים

לרוב אין. לאלו מתוכם אשר גדלים בר באזורי ההר הגבוהים ייתכן שיש.

רובם מתאימים לרוב קרקעות הארץ.

צמחי תרבות ים-תיכוניים מסורתיים

רובם עמידים למדי

רובם עמידים

אין

מתאימים לכל קרקעות ישראל

צמחים מאקלים ממוזג

רובם לא עמידים

עמידים מאוד

לחלקם יש

לרוב יש להרכיב על כנה מתאימה

סובטרופיים

חלקם עמידים, רובם לא

חלקם רגישים

לרוב אין

את חלקם יש להרכיב על כנה מתאימה

טרופיים

רובם לא עמידים

רובם רגישים מאוד

אין

לעיתים יש להרכיב על כנה מתאימה

צמחים מדבריים מרחבי העולם

עמידות גבוהה מאוד

לרוב עמידים

לרוב אין

לרוב מתאימים

הדרים

לא עמידים

עמידות בינונית

אין

יש להרכיב על כמה מתאימים

התאמת צמחי תועלת לאזורי הארץ השונים

כפי שציינו, על מנת לדעת האם עץ מסוים מתאים לתנאי הקרקע והאקלים של אזור מסוים נצטרך להכיר היטב את תנאי השטח ואת צרכיו של הצמח. אולם אנו לא חייבים לעשות את הבדיקה הזו כל פעם מחדש- ניתן להיעזר במידע שאחרים סיכמו לפנינו לשם כך. בספר המצוין “הגן הפורה: גישה אקולוגית לגן ולנוף“, מציג שלמה אילן טבלאות עזר רבות ומועילות. בין היתר, קיימות טבלאות המציגות התאמה של עצי פרי שונים לאזורי הארץ השונים.

הסבר קצר על הטבלאות מתוך הספר (עמוד 122): “ניתן להציע לחלק את הארץ לאיזורי גידול עצי פרי. הדגש הוא יותר על האקלים ופחות על תנאי הקרקע ותכונותיה. האקלים אינו ניתן לשינוי באופן משמעותי, ואילו על הקרקע נוכל להשפיע, הן בשיטות של חקלאות אורגאנית והן על ידי התאמת הכנות. בשיקולים האקלימים בנוגע לגידול עצי פרי, לא התייחסנו לכמות המשקעים, כי את רוב עצי הפרי מגדלים בשלחין…” כנראה שהמידע מבוסס בעיקר על טמפ’ מינימום ודרישות צינון.

התאמת עצי פרי לאיזורי הגידול השונים - דף 1התאמת עצי פרי לאיזורי הגידול השונים - דף 2התאמת עצי פרי לאיזורי הגידול השונים - דף 3התאמת עצי פרי לאיזורי הגידול השונים - דף 4

המפה והטבלאות לקוחות מתוך “הגן הפורה: גישה אקולוגית לגן ולנוף”, שלמה אילן (ז”ל), יצא לאור בהוצאת משפחת אילן. כל הזכויות למפה והטבלאות שמורות למשפחת אילן. תודה רבה להם על האפשרות להציג את המידע מהספר. ספר זה הוא ספר חובה במדפו של כל העוסק בגינון ובחקלאות בת קיימא. בנוסף למידע מעולה על גינון אקולוגי, הספר כולל פרקים נפלאים על יערנות רבת תועלת ובת קיימא. אנחנו ממליצים מאוד לרכוש את הספר ישירות ממשפחת אילן, ב-04-9978811.

למרות שהטבלאות מועילות מאוד, יש לזכור שהן מבוססות על מידע כללי וממוצע, וכי ייתכנו שינויים משמעותיים בטמפ’ המינימום בשל תנאים מקומיים (כגון עמקים בהם שוקעת קרה) או חוסר בהירות לגבי ההתאמה בגבולות שבין אזורי הארץ השונים. בנוסף לכך, הטבלאות לא כוללות התייחסות לכמות המשקעים, דבר משמעותי במידה ומעוניינים בגידול בעל (גידול ללא השקיה).

במאמר שיבוא נלמד כיצד לבדוק התאמה של צמחים בעזרת מידע מפורט יותר שנאסוף על הצמחים ועל בתי הגידול. הדבר יהיה רלוונטי במיוחד למי שמעוניין לגדל צמחים פחות מוכרים, אשר לא מופיעים בטבלאות מהגן הפורה.

לתוכן זה נכתבו 26 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן