כיפה גיאודסית 2V מברזל מגלוון – עשו זאת בעצמכם

בבית המלאכה

זהו ללא ספק המבנה הכי פשוט שתוכלו לבנות בעצמכם (במחשבה שניה, יותר פשוט לבנות טיפי, ובכל זאת…). מה שצריך זה קצת מתמטיקה או יותר נכון חיבור לאינטרנט ומחשבון כיפות גיאודסיות.

זהו ללא ספק המבנה הכי פשוט שתוכלו לבנות בעצמכם (במחשבה שניה, יותר פשוט לבנות טיפי, ובכל זאת…). מה שצריך זה קצת מתמטיקה או יותר נכון חיבור לאינטרנט ומחשבון כיפות גיאודסיות. אז מי שפיספס את המאמר הקודם מומלץ לקרוא תחילה את “כיפות גיאודסיות המבנה שעושה לי את זה“. אם זוהי הפעם הראשונה שאתם בונים כדאי מאוד וגם כיף לעשות דגם מוקטן משיפודים ודבק חם (תוכלו להראות בגאווה לאבא והוא וודאי יגיד “לכו למצוא עבודה רצינית, חוקר במעבדה לקיימות ווירטואלית עאלק…”).

אפשר לבנות דומים מעץ, מבמבוק, מכפות תמרים או מכל חומר אחר הנגיש לכם. העניין הוא שכאן נכנסים לתמונה מחברים מיוחדים של 5 ו6 מוטות – בכיפה ממתכת אנו חוסכים את קניית/בניית מחברים אלו. בכל מקרה אלו הם השלבים לבניית דום מברזל מגלוון 2V , השלבים הם: תכנון, קניית החומרים, מעיכת הקצוות, קידוח חורים, הרכבה, חגיגה. על כיסוי המבנה אכתוב בפעם אחרת.

בחירת סוג הכיפה

מבחינת זמן עבודה וחומר כיפות מסוג 1V 2V ו 3V הם האופציות הכי סבירות. ב3V תוכלו לבחור בין 3/8 או 5/8 שזה קצת פחות מחצי כדור או קצת יותר. רק כדי לסבר את העין, ל3V 5/8 תצטרכו 165 חלקים, ובדום 2V תצטרכו 65 חלקים בלבד. חוץ מנושא העבודה כיפות 2V ו1V יותר מצולעות ולכן יותר ידידותיות לריהוט קונבנציונאלי כגון מיטה ארון ואנשים שרוצים לעמוד זקוף מצד שני 3V הרבה יותר יפה והרבה יותר חזקה. מאחר וכיפה 1V לא נראית בכלל כמו כיפה. עצתי למתחילים – דום 2V.

החליטו על הגודל הרצוי לכם

כאן יש כמה דברים חשובים ביותר שצריך לתת להם את הדעת, בחלק הזה זמן תכנון שווה כסף. המחשבון של Desert dome יתן לכם מידות לפי קוטר או לפי אורך המוט (קוראי הרוסית יוכלו להשתמש באתר המשובח הזה). זיכרו שהרדיוס גם קובע את הגובה של הכיפה (ב2V), וזה יכול להיות חשוב במקרה ותרצו לבנות קומה שנייה או לא להתקע עם הראש בקיר…

אם אתם גמישים בנושא הגודל חשבו את הגודל של המוט (Reverse Dome Calculator) שייתן לכם פחת מינמלי בחומר, כדאי לדעת שצינורות הברזל מגיעים באורך 6 מטר. נו טוב, אני אחסוך לכם את הזמן (הכסף שחסכתם על קניית יותר מידי ברזל תרמו למעבדה שלנו [“בידיים”]). לי יצא בדום 2V באורך רדיוס 3.28 מטר, אורך לחיתוך המוטות  A – 2.08 ו B – 1.84. האורך המדויק לקידוח החורים הוא 2.03 ו 1.795 בהתאמה, מה שמשאיר מרווח של 2.5 ס”מ מכל צד בין החור לקצה המוט.

שיקול נוסף בחישוב אורך מוט הוא הכנסת דלת או חלון שמצאתם ויכול להכנס בדיוק בתוך משולש, ואם אתם מתכננים לגור בדום שיקול זה יכול להיות משמעותי. לא פחות חשוב הוא קוטר הצינור הקטרים הקיימים מתחילם מ-1/2 צול עד ל-2 צול, כאשר העובי הרצוי תלוי בשימוש ובכיסוי שתרצו לשים על הדום. בשביל דומים ללא כיסוי כבד 3/4 צול זה גודל טוב, אבל אם אתם מתכוונים לנייד אותו לעיתים קרובות 1/2 צול יהיה מצויין וקל יותר (ההבדל במחיר בינהם קטן). לעומת זאת, אם בכוונתכם לצפות את השלד באדמה לכו על בטוח עם צינור 2 צול.

שופינג

עשו סקר שוק קטן וקנו לכם את הברזל חתוך לפי המידות, לפני שאתם לוקחים את הברזל מהמחסן הביתה אל תשכחו לקחת מטר ולבדוק שהם לא טעו במידות (תאמינו לי שזה לא נעים לפרוק בבית ערימת ברזלים לגלות את הטעות, להעמיס שוב ולחזור למחסן). כל החומר יכול לנסוע בקלות על גגון של רכב פרטי.

מעיכה

מי שרוצה להרגיש גבר גבר, מוזמן להרביץ 3-4 מכות על קצהו של הצינור עם פטיש 5 קילו, והוא משתטח כאילו היה פיתה דרוזית (הגזמתי). כמובן שיש שיטות מודרניות יותר שגם נותנות תוצאות יפות יותר. גל לוין גילה לי שיטה גאונית המפחיתה יבלות בידיים בצורה דרמטית –  הוא בנה פרס (Press) עם ברזל קבוע וג’ק של אוטובוס (חפשו ביד 2 או במוסכים של אוטובוסים). כמובן שהשיטה המודרנית והאלגנטית ביותר היא פרס הידרואלי – יתן לכם מעיכות מושלמות וארנק מעט קל קצת יותר.

כמו שניתן לראות בתמונה אני הלכתי על השיטה של הפטיש, הבעיה הכי גדולה שלי הייתה מחסור במשטח עבודה יציב שיצליח לספוג את מכות הפטיש (ברגים רבים נפלו חלל). רוחב המעיכה צריך להיות 6 ס”מ פלוס מינוס, חשוב גם לקבע את המוט היטב ולוודא שאתם מועכים את שני הצדדים על אותו מישור !

קידוח חורים

קודם כל, צריך להכין תושבת שהמוטות יוכלו לשבת בהן בנוח מבלי להסתובב. אפשר לעשות זאת על ידי חיתוך מגרעת בקצה הקרש או הוספת שני קרשים עם רווח ברוחב המוט כפי שעשיתי בתמונה. קודחים את החורים בגודל  במרחק של 2.5  ס”מ מקצה המוט.

חשוב מאוד לוודא שהחור השני נמצא בדיוק במקומו בעזרת שבלונה של עץ עם שני ברגים בצדדים שיתנו לכם את הגודל המדויק. למלאכת הקידוח תצטרכו מקדחה אנכית בעלת מהירות סיבוב איטית יחסית ומקדחים נוספים למקרה שיישבר. ניתן לקרר את המקדח עם כוס מים או בעבודה עם הפסקות מרובות. לכיפה מסוג זה גודל מקדח מומלץ הוא 12 מ”מ לברזל.

כיפוף

את המוטות שלכם יש לכופף בקצוות כיפוף קל של 18 מעלות למוט A ו-16 מעלות למוט B לדום V2. לV3 תכופפו את מוט A ל-10 מעלות ואת B ו C ל-12, אבל חברים – אין צורך לשבור את הראש על חודה של מעלה כל הזוויות יסתדרו כשתרכיבו את הדום. מצד שני אל תקלו ראש (כפי שעשה האיש הצהוב בתמונה) ותכופפו יותר מדי כי זה לא יאפשר למוטות להיצמד.

בכדי למנוע מצב של כיפוף יתר בנו לכם מעצור במרחק המתאים (מי אמר שאין שימוש לטריגונומטריה).

הרכבה

הרגע לו חיכנו הגיע! קיימות שתי שיטות להקמת הדום. אם יש לכם עודף אנשים ועודף אנרגיה ניתן להקים את הדום מחלקה העליון כלפי מטה, זה יצריך מכם להרים את כל המבנה עד לחיבורי הבסיס. השיטה השפויה יותר היא מלמטה למעלה אפשר להרים את המבנה עם שלושה אנשים (מינימום). הניחו את המוטות על הארץ וחברו אותם על פי הדיאגרמה שהדפסתם מראש ודאו שכל המוטות מוכנים וספורים, ודאו שיש מספיק ברגים אומים ודיסקיות גדולות (במקרה זה לפחות 26 יחידות מכל סוג) ושני זוגות של מפתחות פתוחים ו/או בוקסות להידוק.

חברו את המוטות קומה אחר קומה (המשולשים בבסיס זה קומה 1) כפי שרואים בתמונות. בבסיס הדום תראו משולש גדול ומשולש קטן לסירוגין. בשלב זה אל תהדקו את הברגים חזק מידי – רק שכל החלקים יתפסו את מקומם תגיע הכיפה לצורה הסופית ורק אז כדאי לתת הידוק חזק. קשה להסביר את תהליך הבנייה במילים ברורות, זה המקום להתנסות בעצמכם, זה לא יהיה קשה לראות אם עשיתם טעות בבניה…

דום מורכב להנאתנו

 

עכשיו זה הזמן לצאת בתופים ובמחולות !!!

עכשיו יש להתפעל מהצורה המגניבה של הדום שלכם, להסתכל עליו מזוויות שונות ומשונות ולהרהר…

זהו להפעם, בחודש הבא, אם תרצה השמש, אספר לכם איך עשיתי מהכיפה הזאת חממה (חממדום) וגם כמה תובנות על ניסיונות הגידול במהלך החורף האחרון.

לתוכן זה נכתבו 13 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן